Продовжуємо вивчати ненаголошені голосні в коренях слів. Сьогодні будемо говорити більше про звук И. Ознайомимося ще з трьома правилами, а також вивчимо ПАМ’ЯТКУ. Для цього працюємо з підручником с. 97,98.
Як перевірити сумнівний И у коренях слів?
1) Наголосом (ви вже знаєте)
2) у звукосполученнях РИ-, ЛИ- (наприклад: кри-чати, три-вога, гри-міти, три-мати, бри-ніти, стри-бати, кри-вавий, скиг-ли-ти, гли-тати)
3) у дієслівних коренях -бир-/-бер-, -дир-/-дер-, -мир-/-мер-, -пир-/-пер-, -тир-/-тер- АБО перед буквою Л ОБОВЯЗКОВО перед НАГОЛОШЕНИМ суфіксом â. (наприклад: збИрâти, хоча збЕру, обдИрâти, хоч обдЕрти, витИрâти, хоч витЕрти, завмИрâти, хоч завмЕрти)
Вправи на закріплення. Виконуємо у робочому зошиті як класну роботу.
№ 1. Записати слова, вставивши потрібну букву, підкреслити орфограму та пояснити її.
Зразок: стЕповий (прикм.): наголос стЕп; чЕрЕвики (ім.): -ере-;
палЕць (ім.): пальці Е ; вигинати (дієсл.): И перед наголошеним â.
Б..р..гиня, ш..рокий, зам..рзати, кр..шити, зуп..нятися, сл..вовий, сп..котний, с..вина, кр..жина, кр..ниця, стр..бати, сп..ратися.
Наступний крок: запам’ятовуємо слова, які не перевіряються правилами (словникові!!!). Знову працюємо з підручником ст.97 ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Орфограма «ненаголошені Е,И в корені слова». Орфографічний словничок.
Готуємося до контрольної роботи з української літератури.
1. Запорожці перевіряли на придатність хлопця бути козаком:
а) чи вміє битися б) чи вміє на коні їздити
в) чи вміє шаблею
орудувати г) чи вміє кашу варити
2. «За мою роботу, пане,
доведеться заплатити», - ці слова належать:
а) бідному братові з казки «Мудра
дівчина»
б) дурневі з казки «Летючий
корабель»
в) Карпові з легенди «Як виникли
Карпати»
г) хлопцеві з переказу «Прийом у
запорожці»
3. Маруся з
казки «Мудра дівчина» принесла пану на гостинець:
а) ворону б)
горобця в)
синицю г)
півня
4. Берегиня,
щоб зупинити військо ящерів:
а) підняла вгору
руки-крила б) загнала їх у
воду
в) підпалила
поле г)
перетворила на каміння.
5. Міф – це:
а) розповідь
фантастичного, казкового змісту про життя і діяльність наших предків;
б) розповідь про
уявлення давніх слов’ян про створення світу, про богів і демонів;
в) оповідання про
справжні історичні події;
г) фантастична
розповідь про тварин.
6. «Зоряний
Віз» – це:
а) візок,
прикрашений зірками б)
небесне сузір’я
в) назва міста г)
назва казки.
7. Пес
вирішив, що людина найсильніша від усіх тварин, тому що:
а) її боявся
навіть лев б) в неї була рушниця
в) вона годувала
всіх тварин г) мала
найгучніший голос.
8. Неопалима
купина з однойменної легенди символізує:
а) багатство
української природи
б) віру українців
у різних богів
в) незвичайні
природні явища
г) незнищенність
українського народу.
9. Казка
«Летючий корабель» належить до групи казок:
а) фантастичних б) про тварин в) побутових г) пригодницьких.
10. Жайворонок і Миша з казки «Яйце-райце»
посварилися через:
а) зернину б)
яйце-райце в) паляницю г)
комашню
11. У казці «Летючий корабель»
декілька разів повторюється вислів:
а) Чи довго вони летіли, чи недовго
…
б) Були собі дід і баба
в) То оце мій меч – а його голова
з плеч!
г) Дурень сидить на лаві та й
журиться.
12. Хлопця, який служив у
Силуна звали:
а) Петром б) Михайлом в)
Карпом г) Кирилом.
13. Сльози дівчини із легенди
«Чому в морі є перли і мушлі» стали:
а)
перлинами б) сріблом в) водою
г) мушлями.
14. Черствий чорний хліб, що був у торбі парубка
(«Летючий корабель» перетворився на:
а) на
паляниці б) на каравай в) на сухарі г) на печиво.
15. Легенда –
це:
а) розповідь
фантастичного, казкового змісту про життя і діяльність наших предків;
б) розповідь про уявлення
давніх слов’ян про створення світу, про богів і демонів;
в) оповідання про
справжні історичні події;
г) фантастична
розповідь про тварин.
16. Бога
Сонця звали:
а) Перун б)
Сварог в)
Дажбог г) Білобог
17. У казці «Яйце-райце»
розповідається, як хлопець і зміїна
дочка втікали від змії, а щоб вона їх не піймала, перетворилися на:
а) пшеницю й діда б) монастир і ченця в) нору і мишу г) на річку й окуня
18. «В нього свиточка – латка на
латці, штанці – коліна повилазили» - так описано в казці «Летючий корабель»:
а) діда б) дурня в)
Стрільця г) Скорохода
19. Морозко – це персонаж
казки:
а) «Бабуся-Метелиця» б)
«Мудра дівчина»
в) «Яйце-райце» г)
«Летючий корабель»
20. У легенді «Зоряний віз»
описується природнє явище:
а) посуха б)
потоп в)
ураган г)
зорепад
21. Цар у казці «Летючий корабель»
загадав дурневі другу загадку:
а) з’їсти зі своїм товариством
шість пар волів жарених і сорок печей хліба
б) принести води живлющої та
цілющої
в) випити одним духом сорок
сорокових кухлів води й меду
г) привести військо у сто тисяч
воїнів.
22. Усім давала пити й усіх урятувала
від смерті дівчина з легенди:
а) «Берегиня» б) «Неопалима купина»
в) «Чому в морі є перли і мушлі» г) «Зоряний віз» .
23. Маруся з казки «Мудра дівчина» запрягла в
ґринджоли:
а) коня б) вола в) цапа бика.
24. «За мою роботу, пане, доведеться
заплатити», - ці слова належать:
а) бідному братові з казки «Мудра
дівчина»
б) дурневі з казки «Летючий
корабель»
в) Карпові з легенди «Як виникли
Карпати»
г) хлопцеві з переказу «Прийом у
запорожці»
25. Казки
поділяються на групи:
а) пригодницькі,
про звірів, побутові
б) про тварин,
фантастичні, детективні
в) про тварин,
побутові, фантастичні
г) фантастичні,
про тварин, історичні.
26. У казці
«Летючий корабель» із в'язки дров утворилося:
а)
багатство б) худоба в) військо
г) ліс.
Немає коментарів:
Дописати коментар