уроки української мови

😊 Вітаю вас, анеглочки, 17 вересня 2022 року !!!  Я пропоную вам попрацювати самостійно із поданими завданнями. Це вам стане у нагоді, коли ви будете виконувати діагностичну роботу у вівторок 20 вересня 2023 року. 

1.  Позначити речення з однорідними додатками: 

а) Тут живуть мої старі батьки і мене у гості виглядають. 

б) Сплять лошата, і корови, і оси, і бджоли.

в) І птахам, і звірятам цікаво було дивитися на людей. 

г) Дерева, кущі, степові трави – усе благало дощу зараз.

2. Речення, ускладнене звертанням, є в рядку (розділові знаки пропущені):  

а) Скажи мені Дніпре які вітровії все кличуть тебе крізь степи і гаї… 

б) Кажуть після грози навіть хліб краще росте.  

в) Все усміхалося Ганнусі й небо і квіти й дерева й озера.

г) Весняне небо грало всіма кольорами веселки.

3. Виділене слово є вставним у реченні: 

а) Небо Сергієві здавалося якимось важким, сердитим і похмурим. 

б) Карпо здавалося перевертає гори і землю вигинає.  

в) За вікном згори було видно залите сонцем село.  

г) Славко може легко справитися із домашнім завданням.

4. Позначити речення, у якому правильно поставлені розділові знаки: 

а) Олесь хотів її (шишку) дістати, й покуштувати але передумав, і притулився вухом до стовбура.

б) Олесь хотів її (шишку) дістати, й покуштувати, але передумав і притулився вухом до стовбура.

в) Олесь хотів її (шишку) дістати й покуштувати, але передумав і притулився вухом до стовбура.

г) Олесь, хотів її (шишку) дістати й, покуштувати але передумав і притулився вухом до стовбура.

5. Узагальнювальне слово перед однорідними означеннями є в рядку:

а) Хотинська фортеця була напрочуд ошатна і струнка. 

б) Біля Козацьких могил люд зібрався різний: поважний, урочистий, статечний. 

в) Він завжди пригощав тістечками, пиріжками, печивом – смаколиками з королівського столу.  

г) Я спішу до землі, до зеленого дива, до свого джерела, до живої води.

6. Позначити речення, у якому вставне слово вказує на порядок викладу думок: 

а) Таким чином, результат нашого дослідження був найдостовірнішим.

б) Пробач мені, серпневий мій світанку, я завинив, здається, знов. 

в) Хлопці частенько, бувало, затримувалися у школі після уроків. 

г) Безумовно, Україна може пишатися досягненнями наших спортсменів.

7. Позначте речення, у якому пропущено тире:

а) Бог Перун на чорних хмарах Вічно землю об’їздив, Часом плакав, як дитина, Часом сурмами будив.

б) Заспіваю вам не пісню про стару старовину, Розкажу я вам не казку, А бувальщину одну.

в) Греки, німці, італійці, Чехи, угри всі ішли, Купували, продавали і у Києві жили.

г) Так живий, шумливий Київ Царгородом другим став.

8. У реченні Друга чашка біля столу покотилася додолу, покотилась і розбилась – виділені слова є однорідними:

а) підметами            б) присудками              в) означеннями              г) додатками.

9. ПРАВИЛЬНО розставлені розділові знаки при звертанні в реченні: 

а) Поїдеш далеко, побачиш багато, то й задивишся, зажуришся, згадай мене брате! 

б) Україно доки жити буду, доти відкриватиму тебе. 

в) Припливайте до колиски, лебеді, як мрії, опустіться, тихі зорі, синові під вії.

г) А покажи-но мені чоловіче, дорогу до тієї неприступної вежі.

10. НЕправильно розставлені розділові знаки при звертанні в реченні:

а) Дяка щирая тобі, ніченько-чарівниченько, що закрила від недругів моє біле личенько.

б) Місяцю-князю, нічкою темною тихо пливеш ти стежкою таємною.

в) Йди до нас, веселий брате, в нашу здружену сім’ю, підем разом догравати ми весілля Плаксію. 

г) Ой Недоладьку дивись, яка гарна й велика бабка на квітці. 

11. Всі вставні слова, що вказують на джерело повідомлення, наявні у рядку:

а) на щастя, на радість, на жаль, як на біду, як навмисне, на диво  

б) кажуть, за словами..., на думку..., як відомо, по-моєму, по-твоєму  

в) здається, мабуть, можливо, звичайно, безумовно, певна річ, певно, видно  

г) по-перше, по-друге, до речі, отже, таким чином, нарешті, наприклад.

12. НЕправильно розставлено розділові знаки при вставних словах (словосполу-ченнях) у реченні:

а) Явір тополі про щось шепотів, перебратись до неї можливо хотів. 

б) За народною легендою, назва міста Бердичів походить від назви племені берендичів.

в) Щастя людства, на жаль, часто здобувається ціною чиїхось страждань.

г) Леся Українка, до речі, вчилася не у школі, а самотужки, і вивчила декілька іноземних мов.

13. Тире при однорідних членах потрібно ставити в реченні: 

а) Весна відчувалася в усьому у подиху вітру, у клекоті журавлів, у дитячому смі-хові.

б) Око вабили різнокольорові кульки і червоні, і сині, і зелені, і помаранчеві.

в) «Цар Плаксій і Лоскотон», «Хуха-Моховинка» і «Повість минулих літ», «Лось» і «Дивак» ці твори вивчалися протягом усього навчального року

г) Щастя потрібно шукати в дрібницях у бруньці навесні, у запаху скошеної трави, у соковитій м'якоті кавуна.

14. У реченні звертання виконує роль:  

а) підмета             б) додатка             в) присудка             г) не є членом речення.

       
         А ще ми запишемо диктант.

Ідеш осі(н,нн)ім лісом і милуєш..ся його прив..ялою красою. Тихо довкола. Зовсім не чути пташиних голосів. Густий туман поволі осідає скрізь на віти дерев на пр..биті морозом трави на опале лис(т,тт)я. І воно звісно не ш..лестить під ногами а схоже на м..яку ковдру. Пахне навколо гр..бами ягодами корою д..рев усім, чим багатий ліс. На душі – ле..ко (і,й) спокійно і думки линуть одна за одною, ніби щедрі гостинці осі(н,нн)ього лісу.

Біжить п..тляє в..юнка сте..ка. Ось і зарості терну. Звіддаля бачу що верхівки чагарників аж сині від р..ясних плодів. Саме пора зб..рати їх. Після морозу вони пом..якшали стали пр..ємні на смак. Годят..ся тепер і в компот і в наливку.

Підкреслимо граматичні основи. Накреслимо схему до четвертого й останнього речень, з'ясуємо якому реченню відповідає схема ◯⃝, ◯⃝, ◯⃝ -
Успіхів!

№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№№

Для опрацювання теми "Займенник" прогорніть сторінку нижче. будьте уважні !!! Після прикметників та іменників, аж до теми "Числівник"
Доброго ранку 
Вивчаємо тему "Творення відносних прикметників"
Маємо знати:
1) відносні прикметники утворюються від іменників твердої, м'якої та мішаної групи за допомогою суфіксів
    а) н-(телефон + н = телефонів); -ан-, -ян- (гречка + ан = Гречана, дерево + ян = дерев'яний)
    б) ов (дуб + ов = дубові); -ев-, (-єв-) - вишня + їв = вишневий, алюміній + їв = алюмінієвий)
    в) -ськ-, -зьк-, -цьк- (козак - козаЦЬКий, батько - батьківСЬКий, Прага - праЗЬКий)

2) відносні прикметники творяться за допомогою суфікса -ов- від іменників твердої групи (клен - кленовий, книжка - Книжковий, борг - Боргова, світло - світлОВій день)
та від іменників м'якої і мішаної групи з Наголосом на закінченні (борщ - Борщова, плащ - плащОВій, поле - Польова, гай -гайОВій)
3) відносні прикметники утворюються за допомогою суфікса -ев- (-єв-) від іменників м'якої та мішаної групи з Наголосом на основі слова (овочей - овочева, замша - замшеві, черешня - черешневий, олія - оліЄВій)

Самостійну роботу Виконати, утворивши відносні прикметники з правильним суфіксом. 
насіння - 
матч - 
ясний (дерево) -
кисень -
нафта - 
дощ - 
гай -
галузь -
береза ​​-
алюміній - 
ключ - 
циліндр -.



            Знову зустрічі. Вітаю вас, учні 6-Б класу, у новому 2023 році. 
Починаймо успішно ІІ семестр.

Нова тема: ПРИКМЕТНИК як частина мови, морфологічні ознаки (граматичні категорії) прикметника.
Завдання: вміти знаходити приккметники в тексті, визначати морфологічні ознаки (граматичні категорії) прикметника, з'ясовувати його роль у реченні; вживати прикметники у власному мовленні, збагачувати свій словниковий запас.

    Слово "прикметник" утворений від іменника "прикмета", "ознака". Але якщо іменники іменує (називає) істоту, предмет або явище (дає ім'я, тобто назву), то прикметник називає ознаку істоти або неістоти, дає можливість з'ясувати ЯКА ця істота, або ЯКИЙ цей предмет, або ЯКЕ це явище, або ЯКІ вони. А ще прикметник може вказати ЧИЙ це предмет, ЧИЯ цце річ, ЧИЄ це явище або ЧИЇ вони.
        Таким чином, ми повинні знати:
1) питання, на які відповідають прикметники (ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЧИЙ? ЧИЯ? ЧИЄ?)
2) рід прикметників (чоловічий, жіночий і середній)
3) число прикметників (однина і множина)
4) відмінкові питання 
Називний - - - - - - який?,     яка?,     яке? ,      які?        чий?,        чия?,     чиє?          чиї?

Р. (немає)              якого?     якої?     якого?    яких?     чийого?   чиєї?     чийого?    чиїх?

Д.(даю)                  якому?    якій?     якому?    яким?    чийому?   чиїй?     чийому?   чиїм?

Зн.(знайшов)         який?      яку?      яке?        які?        чий?         чию?     чиє?          чиї?
           друга           якого?                                 яких?     чийого?                                   чиїх?

Ор. (пишаюся)       яким?     якою?   яким?      якими?  чиїм?        чиєю?    чиїм?        чиїми?

М.   з прийм.   НА  якому?    якій?     якому?    яких?     чиєму?     чиїй?      чиєму?     чиїх?
143
ЗАВДАННЯ: 
- опрацювати 🕑  сторінки підручника 143-144
- вивчити Інформативну вкладку на ст. 143, на ст. 144
- виконати вправу 322 (переписати прислів'я, на місці крапок поставити дібрані з довідки прикметники, форму яких необхідно змінити; визначити рід, число і відмінок кожного прикметника; встановити, якими членами речення є прикметники; підкреслити прикметники, вжиті у переносному значенні)
- виконати вправу 324 (уважно читаємо інструкцію щодо виконання вправи; пояснюємо, від чого залежить рід, число і відмінок іменника).
 

ТЕМА: РІД ІМЕННИКІВ
ІМЕННИКИ СПІЛЬНОГО РОДУ (часто мають негативний відтінок поведінки або характеру людини)

  Бідолаха, волоцюга, гуляка, заволока, заїка, ненажера, заброда, замазура,
підлиза, нездара, потвора, нероба, нікчема, роззява слуга, сирота, листоноша, 
шульга лівша нахаба ябеда, базіка, плакса, писака, посіпака, недоторка
недотепа жаднюга нероба невдаха приблуда задавака  

 
Деякі іменники чоловічого роду, що позначають осіб за професією (родом
занять), можуть називати й осіб жіночої статі. Вони не мають паралельних форм жіночого роду: адвокат, депутат, директор, інженер, менеджер, мер, міністр,нотаріус, прокурор, професор, тренер, юрист

 Від деяких слів творяться назви осіб жіночого роду, але вони належать до

нейтральної лексики: вчитель — вчителька, журналіст — журналістка,
майстер — майстриня, продавець — продавчиня, перекладач — перекладачка. 

???? Я сподіваюся, вам буде цікаво знати, що означають запозичені

незмінювані іменники. Отже, ви легко зможете визначити рід.

Іменники чоловічого роду:

1) називають людей 

аташе (дипломат), імпресаріо (організатор концертів), конферансьє (ведучий концерту), кутюр’є (розробляє моделі одягу), маестро (композитор), мсьє (звертання до чоловіка у Франції), денді (шляхетний чоловік); папараці (світський фотохронікер), портьє (швейцар у готелі), рантьє (живе за рахунок доходів від акцій), рефері (суддя спортивних змагань), тифозі (спортивний уболівальник в Італії), тореро (учасник бою биків), шансоньє (франц. естрадний співак), візаві (співрозмовник), протеже, хіпі

2) називають тварин і птахів

шимпанзе, кенгуру, поні, колібрі, ара (попугай), гризлі, динго, жако, зебу, ему,  какаду, коала, маго, сапажу, фламінго.

3) назви вітрів

грего, майстро, памперо, солано, сироко, торнадо.

4) загальні назви 

па-де-де, па-де-труа, сиртакі (танців), сулугуні (сир),
багі (гоночний автомо-біль), барбекю (шашлик).

Іменники, що не мають закінчення (з нульовим закінч.), належать до ч.р.

Висип, біль, нежить, кір, продаж, пил, Сибір, собака, шампунь,
степінь (математичний термін), ступінь (міра), дріб, зяб, кір, накип, насип,
полин, рояль, рукопис, сажень, степ, толь, тюль.

 Іменники жіночого роду:

1) називають людей

мадам, леді, пані, фрау, 

2) назви риб

турамі, івасі, путасу, фугу

3) назви мов

бенгалі, гінді, комі, пуштý, урдý, есперанто.

4) інші назви за родовою ознакою

боржомі (вода), кольрабі (капуста), салямі (ковбаса), капітель (верхня частина
колони), страдиварі (скрипка), цеце (муха), авеню (вулиця), ківі (пташка),
окапі (тварина родини жирафових).

Іменники середнього роду:

1) назви рослин

авокадо, алоє, каланхоє, манго, сорго

2) назви страв

безе, глясе, рагу, канапе, суфле, соте, фрикасе, філе

3) музичні терміни

адажіо, алегро, інтермецо, капричіо, стакато

4) предмети людського вбрання

галіфе, кашне, кімоно, сабо, сарі

5) невідмінювані назви неістот

амплуа (поведінка людини), бароко (стиль у містецтві), ватерполо (спортивна гра),
кашпо (плетена прикраса), плісе, есе, ралі, ранчо, джерсі, жалюзі, сіті, цунамі,
каное (човен), шосе, таксі, кашне, депо, кіно, морзе, табло, манто, фойє, канапе.

Увага! Іменник «пальто» відмінюється і належить до середнього роду.

Рід деяких невідмінюваних іменників може залежати від їх значення:

Прудка ківі (пташка) и зелене ківі (тропічне дерево та плід з него) велетенській боа (удав) и гарне боа (жіночий шарф з хутра або пір'я) чудовий або чудова бієнале (фестиваль, виставка) сухе або сухий кеш'ю ( тропічне дерево; плід цього дерева) смачний або смачне каберне, Аліготе (назви сортів винограду та відповідніх вин) прекрасне контральто, сопрано (голос) и відома контральто,





сопрано (співачка).

Власні назви мають рід відповідно до роду загальної назви:
Туапсе — місто (середній рід); «Юманіте» — газета (жіночий рід);
Міссурі — річка (жіночий рід); Кюсю — острів (чоловічий рід);
Сочі – місто (с.р.), Тбілісі – місто (с.р.), Баку – місто (с.р.), Карші – місто (с.р.);
Тбілісі — станція (ж.р.);  Сочі — чудовий курорт Сочі (ч.р.),
Баку — морський порт (ч.р.); Борнео – острів (ч.р.); Перу – країна (ж.р.),
Ай-Петрі – гора (ж.р.).

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

ТЕМАТИЧНА РОБОТА “ЗАЙМЕННИК”
1. З'ясуйте, скільки займенників у даному уривку:
Я хочу жити просто, без прикрас,
Без тих гучних бенкетів і лахміття,
Яке мені здається просто сміттям,
Що полонило нерозумних нас.
а) 3 б) 4 в) 5 г) 6 д) 7
2. Разом треба писати всі займенники в рядку:
а) будь/з/ким, аби/хто, де/який, казна/де
б) де/хто, де/кого, будь/у/кого, чим/небудь
в) бозна/чому, аби/якій, ні/що, ні/за/що
г) ні/ким, аби/що, де/котрий, який/сь
д) ні/за/ким, ні/перед/чим, яке/сь, будь/на/чому.
3. Через дефіс треба писати всі займенники в рядку:
а) аби/чий, хтозна/кому, казна/чий, ні/хто
б) ані/чий, будь/хто, бозна/кого, чий/небудь
в) де/котрий, що/небудь, ні/скільки, хто/сь
г) будь/який, казна/чия, хтозна/хто, який/небудь
д) ні/якої, чий/сь, будь/з/ким, хтозна/на/чому.
4. Усі займенникові форми написано правильно в рядку:
а) в декого, будь-до чого,бозна-що, ні з ким
б) де-який, де з ким, на чийомусь, абиякий
в) аби-яка, якась, казна з ким, будь-що
г) з будь-чим, будь із чим, ніякий, казна-чий
д) ні про що, хтозна-якого, кого-небудь, у де-кого.
5. Правильною є відмінкова форма займенника у рядку:
а) нагородили всих учасників
б) необхідно з їми порадитися
в) відзначають цими днями
г) допомогли її в підготовці
д) зупинили погляд на йому.
6. Потребує редагування речення:
а) Усім нам дуже сподобалася модерна вистава.
б) Їхніми рецептами досі користуються кулінари.
в) Крім неї, ніхто більше не виконав роботу.
г) Завдяки ним я вивчила кримськотатарську мову.
д) Ми прекрасно провели з ними час на вечірці.
7. Усі займенники є особовими в рядку:
а) мене, тобою, собі, нам
б) вами, них, йому. Наш
в) тобі, нас, мене, нього
г) тебе, вони, кого, ними
д) нами, мого, вам, йому.

8. Установіть відповідність:
Займенники
Розряд за значення
1. котрий, чий, скільки
а) особові
2. стільки, такий, той
б) вказівні
3. ніякий, ніхто, нічий
в) заперечні
4. хто? якого? яких?
г) питальні

д) відносні

9. Утворіть словосполучення:
1. пишатися
а) на мене
2. сміятися
б) мною
3. пробачити
в) з мене
4. дивитися
г) наді мною

д) мені

10 (3б.). Записати речення, редагуючи їх (тобто виправити помилки їх.
1. Будь/яка травичка на (свій) корені росте.
2. Ні/що у світі не пропадає даремно, крім (вона) (сама).
3. Про (хто/сь) іншого в (він) промова, а про себе жодного слова.

БАЖАЮ УСПІХІВ!!!

Вітаю всіх учнів 6-Б класу.
Вивчаючи тему "Займенник", ми повинні пам'ятати, що найважливіше для нас знати:
1) займенник - це самостійна частина мови, яка не називає предмет, його ознаку або число, а лише ВКАЗУЄ на особу, предмет, явище, на їхні ознаки та кількість або порядок при лічбі; 
2) розряди займенників, їх 9 (особові, присвійні, зворотний і вказівні; питальні, відносні, заперечні та неозначені; означальні)
3) правила відмінювання займенників за відмінками;
4) способи творення заперечних і неозначених займенників (заперечні утворюються від відносних за допомогою частки НІ; неозначені - за допомогою часток казна-, хтозна-, будь- і -небудь, а також часток аби-, де-, -сь); 
5) правопис заперечних і неозначених займенників.
І вміти:
1) знаходити займенники в тексті
2) вживати займенники у мовленні для уникнення повторів
3) розрізняти займенники за розрядами
4) відміняти займенники за відмінками
5) правильно писати займенники заперечні й неозначені.

З огляду на це, прошу повторити матеріал підручника ст. 206-226. Опрацюйте рубрику "ХОЧУ І МОЖУ! ЗНАЮ І РОЗПОВІДАЮ!

!!! Завдання для контрольної роботи будуть у понеділок 27 квітня. 
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

       Доброго дня, любі  шестикласники! Я рада вас вітати. Сподіваюся, що ви опрацювали попередній матеріал, добре знаєте розряди займенників. Безперечно, ви звернули увагу, що питальні слова можуть переходити у займенники (хто?, що?, який?, яка?, яке?, які? і т.д.); помітили, що відносні займенники ті ж самі, що й питальні, тільки без знака питання; заперечні - це ті ж відносні, тільки вживаються з часткою НІ; а неозначені - це ті ж відносні, тільки вживаються із частками КАЗНА-,ХТОЗНА-, БУДЬ-, НЕБУДЬ або зчастками ДЕ-, АБИ-, -СЬ. 

Тепер наше завдання полягає в тому, щоб уміти правильно відмінювати займенники, в першу чергу - особові, правильно вживати займенники в різних відмінкових формах. Уважно опрацюйте, будь ласка, таблицю на ст. 208 "ВІДМІНЮВАННЯ ОСОБОВИХ ЗАЙМЕННИКІВ" і виконайте вправу на закріплення № 470 на ст. 209. Роботи надішліть на ел. пошту: natalka26snigur@gmail.com
Аби вам було зрозуміліше, пропоную переглянути відеоурок

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Ми так довго з вами, дорогі діти, не спілкувалися. 
Доброго дня 07 квітня 2020 року всім. У нас сьогодні урок української мови, і ми маємо розглядати нову тему "ЗАЙМЕННИК". Спочатку спробуйте опанувати матеріал підручника на сторінках 206-207. Вивчіть, будь ласка,таблицю.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Шановні шестикласники! Сьогодні 25 березня 20202 у вас є можливість ще раз усе відпрацювати і виконати тестові завдання майбутньої контрольної роботи. 
ТЕМА: числівник
1. Числівники за значенням поділяються на:
а) якісні, відносні й присвійні;
б) назви істот і неістот;
в) прості й складні;
г) кількісні й порядкові.
2. За будовою числівники поділяються на:
а) прості, складні й складені;
б) якісні, відносні й присвійні;
в) тверді, м'які й мішані;
г) кількісні, збірні, дробові.
3. Позначте рядок, у якому всі слова збірні числівники:
а) шість, двадцятий, семеро, три десятих;
б) двоє, дванадцятеро, тридцять троє, восьмеро;
в) тринадцятьох, шістдесяти, вісімнадцятьом, на трьох;
г) другий, шостий, чотирнадцятий, дев'ятий.
4. За будовою числівники поділяються на:
а) якісні, відносні й присвійні;
б) тверді, м'які й мішані;
в) прості, складні й складені;
г) кількісні, збірні, дробові.
5. Позначте рядок, у якому всі слова — дробові числівники:
а) шість восьмих, три двадцятих, вісім дев'ятих, дві десятих;
б) другий, восьмий, сімнадцятий, десятий;
в) дванадцятьох, вісімдесяти, вісімнадцятьом, восьмисот;
г) шестеро, тринадцятеро, двадцять троє, восьмеро.
6. Визначте речення, у якому вжито збірний числівник:
а) Межа вічної криги в Арктиці відступила на кілька сотень кілометрів на північ (В. Комаров).
б) Дві дівчини сплять, притулившись щока до щоки (О. Довженко).
в) Широке небо неначе кліпало тисячами блискучих очей (/. Нечуй-Левицький).
г) Семеро одного не ждуть (Народна творчість).
7. Позначте речення, яке потребує редагування:
а) Два коти в одному мішку не живуть (Народна творчість).
б) Що то за птах, що на вісьмох ногах (Народна творчість).
в) Сімсот соколят на одній подушці сплять (Народна творчість).
г) Під одним ковпаком до сімсот козаків (Народна творчість).
8. Визначте речення, у якому використано числівник:
а) Сьогодні він отримав одиницю.
б) Це було вже не вперше.
в) Він замислився, як нарешті отримати хоча б сімку.
г) Назавтра треба було вивчити п'ять предметів.
9. Визначте речення, в якому вжито дробовий числівник.
а) 3 п'ятого кола червоний башлик випередив усіх (М. Трублаїнї).
б) 3 криком і вереском промчав тринадцятий у повстяному капелюсі (М. Трублаїнї).
в) Через Канадський водоспад стікає дев'ятнадцять двадцятих усієї води Ніагарського водоспаду (3 підручника).
г) Установлено, що Ніагарський водоспад утворився близько восьми-дев'яти тисяч років тому (3 підручника).
10. Позначте речення, яке потребує редагування.
а) Більше ста тисяч людей щорічно відвідує цей музей.
б) Сюди прийшли більше семидесяти юнаків.
в) У Сибірське море впадає триста тридцять шість річок.
г) У перегонах брали участь п'ятнадцятеро коней.
11. Позначте рядок, у якому всі слова – дробові числівники
а) шість восьмих, три двадцятих, вісім девятих, дві десятих
б) другий, восьмий, сімнадцятий, десятий
в) дванадцятьох, вісімдесяти, вісімнадцятьом, восьмисот
г) шестеро, тринадцятеро, двадцять троє, восьмеро
12. Позначте рядок, у якому всі числівники пишуться окремо :
а) трьох/сот, тридцять/три, два/надцять, шіст/десят
б) три/п’ятих , вісімдесят/шість, сто/сім, двісті/п’ятдесят
в) триста/дванадцять, шіст/надцятеро, сто/одинадцять, двадцять/два
г) сто/тисячний, двадцять/п’ятий, сто/сьомий, триста/сороковий.
13. Позначте речення, у якому вжито порядковий числівник
а) Під тисячолітнім платаном розташувалися музиканти.
б) Один за одним промчали вершники.
в) Восьмий вершник, у червоному башлику, промчав, як вітер.
г) За умовою змагання вони мусили десять разів оббігти це коло.
14. Запишіть, розкривши дужки. Дроби замініть числівниками.
¼ ( дошка), ½(день), 1 ½ ( метр).
15. Правильною є відмінкова форма числівника:
а) двохстам п’ятдесяти восьми;
б) двомастами п’ятдесятьома шістьома;
в) двохсот п’ятидесяти восьми;
г) дохстами восьмидесятьма дев’ятьма.
16. Порушено граматичну норму числівників на позначення часу в реченні:
а) Нарада почалася о чотирнадцятій.
б) Зустріч призначено на п’ять тридцять.
в) Вистава закінчилась за чверть на десяту.
г) Зараз за десять третя.
17. Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні:
а) двоє разів;
б) півтори доби;
в) одна третя сторінки;
г) одна сьома метра.
18. Неправильно побудовано словосполучення на позначення часу в рядку:
а) дванадцята тридцять
б) десять до п'ятої
в) три години п'ять хвилин
г) за чверть дев'ята.
19. Граматично правильна відповідь на питання “Котра година?” подана у рядку:
а) дев'ять годин вечора
б) половина шостої
в) дванадцять хвилин на першу годину
г) без п'ятнадцяти десята.
20. Позначте рядок, у якому всі числівники пишуться окремо:
а) Трьох/сот, тридцять/три, два/надцять, шіст/десят;
б) три/п'ятих, вісімдесят/шість, сто/сім, двісті/п'ятдесят;
в) триста/двадцять, шіст/надцятеро, сто/одинадцять, двадцять/два;
г) сто/тисячний, двадцять/п'ятий, сто/сьомий, триста/сороковий.
21. Правильною є відмінкова форма числівника:
а) ста сімдесяти чотирьох;
б) ста семидесяти двох;
в) стома сімдесятьма двома;
г) дохстами восьмидесятьма сімома.
22. Порушено граматичну норму числівників на позначення часу в рядку:
а) десять хвилин на третю;
б) п’ять тридцять;
в) за чверть третя;
г) двадцять хвилин на шосту.
23. Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні:
а) три професора;
б) семеро друзів;
в) півтора аркуша;
г) сто гривень.
24. Запишіть, розкривши дужки. Дроби замініть числівниками.
Дві третіх (поле), півтора (центнер), шість цілих і вісім десятих (тонна).
25. Правильною є відмінкова форма числівника:
а) сороками сімома, восьмистам сорока двох
б) п'ятдесяти чотирьом, п'ятьомстам шістдесятьом дев'ятьом;
в) сорока восьмої, триста двадцять сьомої
г) восьмистам п'ятидесяти шістьом, восьмидесятьма дев’ятьма.
26. Порушено граматичну норму вживання числівників з іменниками у рядку:
а) три чверті об'єму, двоє подруг;
б) чотирнадцять жоржин, одна сота процентів;
в) двійко мандрівників, чотири сторони;
г) два чоботи, сім мішків.
27. Неправильно побудовано словосполучення на позначення часу в рядку:
а) за чверть одинадцята
б) чотири години десять хвилин
в) п'ять хвилин по шостій
г) о пів на дев'ятнадцяту.
28. Граматично правильна відповідь на питання “Котра година?” подана у рядку:
а) дві години дня
б) пів шостої
в) двадцять хвилин до часу
г) двадцять перша сорок.
ІІ. (1б.)
1. Утворіть словосполучення, записавши числівники словами та поставивши іменники в потрібному відмінку.
2 (олівець), 5/7 (гектар), 7-еро (козеня), 150 (школа).
2 (зошит), 2/3 (гектар), 4-еро (друг), 150 (долар).

2-4. Провідміняйте числівники 1493-ій, 1538-ий, 389, 96, 694, 578, записавши їх словами.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

Для кращого засвєння навчального матеріалу рекомендую переглянути відеоурок
Або ще один ролик, який допоможе запам'ятати вживання числівників  на познчення часу.
Може ще один відеоролик стане вам у пригоді!

Доброго дня 20 березня 2020 року, діти! Я пропоную повторити вивчений матеріал про числівники, зокрема, їх розряди, будову та відмінювання. 

РОЗРЯДИ ЧИСЛІВНИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ
Числівники поділяються на:
1. КІЛЬКІСНІ (цілі: сто п'ятнадцять, чотири, один
збірні: дев’ятеро, шестеро, сімнадцятеро
дробові: шість сьомих, три цілих шість десятих
неозначені: кільканадцять, чимало, багато.
Додатково перегляньте ст. 196 підручника.
Цілі (тобто власне кількісні) числівники поєднуються у словосполученнях з іменниками, які називають предмети, що піддаються лічбі (п'ять моряків, шістнадцять кроликів).

Дробові числівники називають дробове число або певну кількість як частину від цілого (шість восьмих яблука, дві третіх площі, сім цілих і сім десятих кілограма; три цілих і дві десятих тонни, двадцять дві цілих і одна третя)
До дробових числівників також належать числівники півтора і півтораста.

Збірні числівники визначають кількість предметів як сукупність: двоє, четверо, одинадцятеро.
Кількість збірних числівників обмежена- це слова від двоє до десятеро, від одинадцятеро до двадцятеро, а також тридцятеро, обоє, обидва, двійко, трійко, четвірко, п'ятірко.
!!! Збірні числівники не можуть бути складеними.

Неозначено- кількісні числівники називають точно не визначену кількість предметів: кільканадцять, чимало, багато, декілька, мало, кількасот.
Неозначено- кількісні числівники можуть поєднуватися у словосполученнями, що піддаються лічбі, а слова багато, небагато, мало, чимало, немало також з речовинними і абстрактними іменниками (багато років, чимало води, небагато піску, мало часу).

2. ПОРЯДКОВІ: дванадцятий, мільйонний (у підручнику ст. 199-201)
Порядкові числівники позначають порядок предметів при лічбі і відповідають на питання котрий? (котра? котре? котрі?: шостий, шоста, шосте, шості).

ПРОСТІ, СКЛАДНІ І СКЛАДЕНІ ЧИСЛІВНИКИ
За будовою числівники поділяються на прості, складні і складені:
прості
нуль, вісім, один, шість, дев’ять
складні
дванадцять, триста, одинадцятеро
Складені
сто двадцять шість, чотири тисячі один
Прості числівники мають один корінь.
Складні числівники мають два корені.
Складені числівники містять у своїй будові два і більше простих чи складних числівників.
Ангелочки! Повторіть, будь ласка, відмінювання числівників і розгляньте, як відмінюються числівники тисяча, мільйон, мільярд, нуль.
Запам'ятатйте! вони відмінюються як іменники І або ІІ відміни.

*** Відмінювання збірних числівників у непрямих відмінках збігається з відмінюванням відповідних кількісних числівників:
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
п’ятеро
п’ятьох
п’ятьом
п’ятеро (п’ятьох)
п’ятьома
(на) п’ятьох
*** При збірних числівниках обидва, обидві вживаються іменники у Н.в. множини, як і при числівниках два, дві (обидва плуги, обидві книжки), але при числівнику обоє іменник ставиться у Р.в. множини (обоє хлоп’ят)
При відмінюванні дробових числівників перша частина змінюється як кількісний числівник, а друга- як порядковий:

Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
одна друга
однієї (одної) другої
одній другій
одну другу
однією (одною) другою
(на) одній другій

Після повторення вище викладеного матеріалу, прошу сумлінно опрацювати наступну тему: "ВЖИВАННЯ ЧИСЛІВНИКІВ"

Зв’язок числівників із іменниками


     Правила вживання числівників з іменниками

Приклади

1. Числівник один узгоджується з іменником у роді, числі, відмінку; якщо він входить до складених числівників, іменник ставиться в однині

одна ручка, одне озеро,
одні двері; 51 день, 91 кілограм, 
2 341 кілометр
2. Числівники два (обидва), три, чотири узгоджуються з іменником у називному відмінку множини

два столи, обидва дуби,
три стільці, чотири вчителі
3. Числівники два (обидва), три, чотири узгоджуються з іменником, що в множині втрачає суфікс -ин-, у родовому відмінку однини + Чоловік (=«особа»): два чоловіка

два киянина, три львів’янина, 
чотири громадянина,
обидва селянина
4. Після числівників п’ять і більше іменник уживається в родовому відмінку множини

п’ять олівців, шість зошитів
5. Числівник півтора (півтори) узгоджується з іменником у родовому відмінку однини

півтора місяця, півтори тонни
6. Іменники при складених числівниках уживаються в тому відмінку, якого вимагає останнє слово
сто один грім, сто три громи,
сто десять громів
7. Дробові числівники узгоджуються з іменниками в родовому відмінку однини

п’ять сотих гектара,
шість десятих метра,
одна друга торта,
дві цілі й одна третя апельсина

8. У мішаних (зі словами з половиною, із третиною, із чвертю) числівниках іменники узгоджуються з цілим числом
три з половиною кілометри,
два з третиною апельсини,
п’ять з чвертю літрів,
сім з половиною кілограмів

9. У датах назви місяців уживаються тільки в родовому відмінку
перше лютого, першому лютого,
з першим лютого,
з двадцять четвертим серпня,
вітаю з першим вересня

10. Іменники IV відміни можна поєднати лише зі збірними числівниками (Р.в. одн.)
двоє хлопят, троє телят,
четверо курчат
******************************************************************************************************************************************************************
Зверніть увагу!    Як вживаются числівники на позначення часу

На питання Котра година? ви маєте відповідати- СЬОМА, або ДЕВ'ЯТА, або ЧОТИРНАДЦЯТА, або ДВАДЦЯТЬ ПЕРША і т.д.

Адже іменник ГОДИНА в українській мові має категорію жіночого роду, тому й КОТРА?

ОТЖЕ, треба правильно вживати числівники на позначення часу: за чверть десята; 20 хвилин по шостій; за десять хвилин тринадцята тощо.

А тепер пропоную закріпити опрацьований матеріал практично:
1. Закінчення -а має іменник:
а) два квартал..
б) три товариш..
в) одна ціла п'ять десятих доб..
г) нуль цілих п'ять десятих ящик..
д) чотири район.. .
2. Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні:
а) двадцять п'ять апельсинів
б) три з половиною апельсина
в) двадцять два апельсини
г) дві треті апельсина
д) двадцять  один апельсин.
3. Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні:
а) двадцять два абрикоси
б) чотири помідори
в) півтора огірка
г) два з половиною банана
д) одна ціла й одна друга лимона.
4.  Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні:
а) двоє разів
б) півтори доби
в) одна третя сторінки
г) п'ять з половиною тонн
д) дві цілі й одна сьома метра.
5.  Порушено граматичну норму на позначення часу в рядку:
а) десять хвилин  на третю
б) три години десять хвилин
в) пів на дванадцяту
г) чверть до одинадцятої
д) двадцять по другій.
6.  Порушено граматичну норму на позначення часу в рядку:
а) без п'ятнадцяти шоста
б) за п'ятнадцять шоста
в)  п'ятнадцять хвилин до шостої
г) за чверть шоста
д) сімнадцята година сорок п'ять хвилин.
7.  Порушено граматичну норму на позначення часу в рядку:
а) десять  хвилин на дев'яту
б) десять по восьмій
в) пів на восьму
г) двадцять хвилин сьомої
д) чверть на третю.
8. Граматично правильна відповідь на питання "Котра година?" у рядку:
а) рівно дванадцять
б) десять хвилин шостої
в) без двадцяти десять
г) три години 'пять хвилин
д) десять хвилин по шостій.
9.  Граматично правильна відповідь на питання "Котра година?" у рядку:
а) шість годин десять хвилин
б) за десять восьма
в) одинадцять двадцять
г) без двадцяти перша
д) початок десятої.
10.  Граматично правильна відповідь на питання "Котра година?" у рядку:
а) чотири години п'ятнадцяь хвилин
б) п'ятнадцяь хвилин п'ятої
в) шістнадцять п'ятнадцяь
г) четверта година п'ятнадцять хвилин
д) п'ятнадцяь хвилин після чотирьох.
11. Запишіть числівники словами:
Вручили посвідчення 450 депутатам; посадили близько 200 дерев у саду; зустрівся з 894 виборцями; віддав перевагу 37 книгам; побували на 6 екскурсіях, поїхав на базар з 1500 гривнями в кишені.
12. Визначте, до якої частини мови належать слова. У словах, які не є числівниками, підкресліть першу букву (із позначених букв має вийти ім'я та прізвище одного з літературних персонажів):
Нульовий, восьмий, трійко, ар, удруге, півтора, обидві, мільярдер, двадцятка, одна шоста, розполовинити, сотий, кілька, одинадцятиповерховий, мільйон, третина.

Бажаю успіхів і чекаю виконане завдання на ел. пошту. 
⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪  ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ 

Шановні діти, скористайтеся порадами О.Авраменка
та Лайфхаками. Це сприятиме поглибленому вивченню теми "Числівник".
Виконайте,будь ласка, тести:
1. Числівниками є всі слова у рядку:
а) три, третій, третина, троє
б) десять, десяток, десятеро, десята
в) два, двійко, двоє, обидва
г) семеро, сімка, сьомий, сім.
2. Допущено помилку у відмінюванні числівника:
а) п'ятдесяти двох
б) дев'яноста сьома
в) на сімдесяти шести
г) двадцятьма чотирьома.
3.  Допущено помилку у відмінюванні числівника:
а) шестидесяти семи
б) сорока вісьмома
в) на двохстах п'яти
г) вісімдесятьма одним
4. Правильною є відмінкова форма числівника:
а) п'ятидесяти шести
б) семистами трьома
в) сороках чотирьох
г) шістдести восьми.
5. Правильною є відмінкова форма числівника:
а) п'ятьохсот сорока
б) двохсот сімдесяти трьох
в) шестистами десятьма
г) двадцяти двум.
6. Правильною є відмінкова форма числівника:
а) ста сімдесяти чотирьом
б) ста семидесяти чотирьох
в) ста сімдесятьома чотирьома
г) стома сімдесятьма чотирма.
7. Правильною є відмінкова форма числівника:
а) чотіріста вісімдесятьох п'яти в) (на) чотірьохстах вісімдесяті двох г) чотірьомстам вісімдесяти двом. а) семистам сорока п'ятьма б) смістам сорокам п'ять в) сімохсот сорока п'яти г) семисот сорока п'яти. 9. Правильно є відмінкова форма чіслівніка: а) вісімсот вісімдесят трьох б) вісьмастамі п'ятдесятьма трьома в) восьмисот сімдесяти шістьох г) дев'яносто шістдесяти шести. 10. Помилка допущено у словосполучень рядка: а) Чотири помідори, два брати б) три міста, три клени в) три апельсина, Чотири підручники г) два кілограмі, три катери. ...
б) чотирьохсот восьмидесяти двох


8. Правильно є відмінкова форма чіслівніка:















Немає коментарів:

Дописати коментар