1.
Позначити речення з однорідними додатками:
а) Тут живуть мої старі батьки і мене у гості
виглядають.
б) Сплять лошата, і корови, і оси, і бджоли.
в) І птахам, і звірятам цікаво було дивитися на
людей.
г) Дерева, кущі, степові трави – усе благало дощу зараз.
2. Речення, ускладнене звертанням, є в рядку
(розділові знаки пропущені):
а) Скажи мені Дніпре які вітровії все кличуть тебе
крізь степи і гаї…
б) Кажуть після грози навіть хліб краще росте.
в) Все усміхалося Ганнусі й небо і квіти й дерева й
озера.
г) Весняне небо грало всіма кольорами веселки.
3. Виділене слово є вставним у реченні:
а) Небо Сергієві здавалося якимось важким,
сердитим і похмурим.
б) Карпо здавалося перевертає гори і землю
вигинає.
в) За вікном згори було видно залите сонцем
село.
г) Славко може легко справитися із домашнім завданням.
4. Позначити речення, у якому правильно
поставлені розділові знаки:
а) Олесь хотів її (шишку) дістати, й покуштувати але
передумав, і притулився вухом до стовбура.
б) Олесь хотів її (шишку) дістати, й покуштувати, але
передумав і притулився вухом до стовбура.
в) Олесь хотів її (шишку) дістати й покуштувати, але
передумав і притулився вухом до стовбура.
г) Олесь, хотів її (шишку) дістати й, покуштувати але
передумав і притулився вухом до стовбура.
5. Узагальнювальне слово перед однорідними
означеннями є в рядку:
а) Хотинська фортеця була напрочуд ошатна і
струнка.
б) Біля Козацьких могил люд зібрався різний: поважний,
урочистий, статечний.
в) Він завжди пригощав тістечками, пиріжками, печивом
– смаколиками з королівського столу.
г) Я спішу до землі, до зеленого дива, до свого
джерела, до живої води.
6. Позначити речення, у якому вставне слово вказує на порядок викладу думок:
а) Таким чином, результат нашого дослідження був
найдостовірнішим.
б) Пробач мені, серпневий мій світанку, я завинив,
здається, знов.
в) Хлопці частенько, бувало, затримувалися у школі
після уроків.
г) Безумовно, Україна може пишатися досягненнями наших спортсменів.
7. Позначте речення, у якому пропущено тире:
а) Бог Перун на чорних хмарах Вічно землю об’їздив,
Часом плакав, як дитина, Часом сурмами будив.
б) Заспіваю вам не пісню про стару старовину,
Розкажу я вам не казку, А бувальщину одну.
в) Греки, німці, італійці, Чехи, угри всі ішли,
Купували, продавали і у Києві жили.
г) Так живий, шумливий Київ Царгородом другим став.
8. У реченні Друга чашка біля
столу покотилася додолу, покотилась і розбилась – виділені слова є
однорідними:
а) підметами б) присудками в) означеннями г) додатками.
9. ПРАВИЛЬНО
розставлені розділові знаки при звертанні в реченні:
а) Поїдеш
далеко, побачиш багато, то й задивишся,
зажуришся, згадай мене брате!
б) Україно доки
жити буду, доти відкриватиму тебе.
в) Припливайте
до колиски, лебеді, як мрії, опустіться, тихі зорі, синові під вії.
г) А покажи-но мені чоловіче, дорогу до тієї неприступної вежі.
10. НЕправильно розставлені розділові знаки при
звертанні в реченні:
а) Дяка щирая тобі, ніченько-чарівниченько, що закрила від недругів моє біле личенько.
б) Місяцю-князю,
нічкою темною тихо пливеш ти стежкою таємною.
в) Йди до нас, веселий брате, в нашу
здружену сім’ю, підем разом догравати ми весілля Плаксію.
г) Ой Недоладьку дивись, яка гарна й велика бабка на квітці.
11. Всі вставні слова, що вказують на
джерело повідомлення, наявні у рядку:
а) на щастя, на
радість, на жаль, як на біду, як навмисне, на диво
б) кажуть, за
словами..., на думку..., як відомо, по-моєму, по-твоєму
в) здається,
мабуть, можливо, звичайно, безумовно, певна річ, певно, видно
г) по-перше, по-друге, до речі, отже, таким чином, нарешті, наприклад.
12. НЕправильно розставлено розділові знаки при
вставних словах (словосполу-ченнях) у реченні:
а) Явір тополі про щось шепотів,
перебратись до неї можливо хотів.
б) За народною легендою, назва міста
Бердичів походить від назви племені берендичів.
в) Щастя людства, на жаль, часто
здобувається ціною чиїхось страждань.
г) Леся Українка, до речі, вчилася не у школі, а самотужки, і вивчила декілька іноземних мов.
13. Тире при однорідних членах потрібно ставити в реченні:
а) Весна відчувалася в усьому у подиху вітру, у клекоті журавлів, у дитячому смі-хові.
б) Око
вабили різнокольорові кульки і червоні, і сині,
і зелені, і помаранчеві.
в) «Цар Плаксій і Лоскотон», «Хуха-Моховинка» і «Повість минулих літ», «Лось» і «Дивак»
ці твори
вивчалися протягом усього навчального року.
г) Щастя потрібно шукати в дрібницях у бруньці навесні, у запаху скошеної трави, у соковитій м'якоті кавуна.
14. У реченні звертання виконує
роль:
а) підмета б) додатка в) присудка г) не є членом речення.
Ідеш осі(н,нн)ім лісом і милуєш..ся його прив..ялою красою. Тихо довкола. Зовсім не чути пташиних голосів. Густий туман поволі осідає скрізь на віти дерев на пр..биті морозом трави на опале лис(т,тт)я. І воно звісно не ш..лестить під ногами а схоже на м..яку ковдру. Пахне навколо гр..бами ягодами корою д..рев усім, чим багатий ліс. На душі – ле..ко (і,й) спокійно і думки линуть одна за одною, ніби щедрі гостинці осі(н,нн)ього лісу.
Біжить п..тляє в..юнка сте..ка. Ось і зарості терну. Звіддаля бачу що верхівки чагарників аж сині від р..ясних плодів. Саме пора зб..рати їх. Після морозу вони пом..якшали стали пр..ємні на смак. Годят..ся тепер і в компот і в наливку.
Бідолаха,
волоцюга, гуляка, заволока, заїка, ненажера, заброда, замазура,
підлиза, нездара, потвора, нероба, нікчема, роззява слуга, сирота,
листоноша,
шульга лівша нахаба ябеда, базіка, плакса, писака, посіпака, недоторка
недотепа жаднюга нероба невдаха приблуда задавака
Деякі іменники чоловічого роду, що позначають осіб за професією (родом
занять), можуть називати й осіб жіночої статі. Вони не мають паралельних
форм жіночого роду: адвокат, депутат, директор, інженер,
менеджер, мер, міністр,нотаріус, прокурор, професор, тренер, юрист.
Від деяких слів творяться назви осіб жіночого роду, але вони належать до
нейтральної лексики: вчитель — вчителька, журналіст — журналістка,
майстер — майстриня, продавець — продавчиня, перекладач — перекладачка.
???? Я сподіваюся, вам буде цікаво знати, що означають запозичені
незмінювані іменники. Отже, ви легко зможете визначити рід.
Іменники чоловічого роду:
1) називають людей
аташе (дипломат), імпресаріо (організатор
концертів), конферансьє (ведучий концерту), кутюр’є (розробляє моделі одягу), маестро
(композитор), мсьє (звертання до чоловіка у Франції), денді (шляхетний
чоловік); папараці (світський фотохронікер), портьє (швейцар у готелі), рантьє
(живе за рахунок доходів від акцій), рефері (суддя спортивних змагань), тифозі
(спортивний уболівальник в Італії), тореро (учасник бою биків), шансоньє
(франц. естрадний співак), візаві (співрозмовник), протеже, хіпі
2) називають тварин і птахів
шимпанзе, кенгуру, поні, колібрі, ара
(попугай), гризлі, динго, жако, зебу, ему, какаду, коала, маго, сапажу, фламінго.
3) назви вітрів
грего, майстро, памперо, солано, сироко, торнадо.
4) загальні назви
па-де-де, па-де-труа, сиртакі (танців), сулугуні (сир),
багі (гоночний автомо-біль), барбекю (шашлик).
Іменники, що не мають закінчення (з
нульовим закінч.), належать до ч.р.
Висип, біль, нежить, кір, продаж, пил,
Сибір, собака, шампунь,
степінь (математичний термін), ступінь (міра), дріб, зяб, кір, накип,
насип,
полин, рояль, рукопис, сажень, степ, толь, тюль.
Іменники жіночого роду:
1) називають людей
мадам, леді, пані, фрау,
2) назви риб
турамі, івасі, путасу, фугу
3) назви мов
бенгалі, гінді, комі, пуштý, урдý,
есперанто.
4) інші назви за родовою ознакою
боржомі (вода), кольрабі (капуста), салямі (ковбаса), капітель (верхня
частина
колони), страдиварі (скрипка), цеце (муха), авеню (вулиця), ківі (пташка),
окапі (тварина родини жирафових).
Іменники середнього роду:
1) назви рослин
авокадо, алоє, каланхоє, манго, сорго
2) назви страв
безе, глясе, рагу, канапе, суфле, соте, фрикасе, філе
3) музичні терміни
адажіо, алегро, інтермецо, капричіо,
стакато
4) предмети людського вбрання
галіфе, кашне, кімоно, сабо, сарі
5) невідмінювані назви неістот
амплуа (поведінка людини), бароко (стиль у містецтві), ватерполо (спортивна гра),
кашпо (плетена прикраса), плісе, есе, ралі, ранчо, джерсі, жалюзі, сіті,
цунамі,
каное (човен), шосе, таксі, кашне, депо, кіно, морзе, табло, манто, фойє,
канапе.
Увага! Іменник «пальто» відмінюється і належить
до середнього роду.
Рід деяких невідмінюваних іменників може залежати від їх значення:
Прудка ківі (пташка) и зелене ківі (тропічне дерево та плід з него) велетенській боа (удав) и гарне боа (жіночий шарф з хутра або пір'я) чудовий або чудова бієнале (фестиваль, виставка) сухе або сухий кеш'ю ( тропічне дерево; плід цього дерева) смачний або смачне каберне, Аліготе (назви сортів винограду та відповідніх вин) прекрасне контральто, сопрано (голос) и відома контральто,
сопрано (співачка).
Власні назви мають рід відповідно до
роду загальної назви:
Туапсе — місто (середній рід); «Юманіте» — газета (жіночий рід);
Міссурі — річка (жіночий рід); Кюсю — острів (чоловічий рід);
Сочі – місто (с.р.), Тбілісі – місто (с.р.), Баку – місто (с.р.), Карші –
місто (с.р.);
Тбілісі — станція (ж.р.); Сочі — чудовий курорт Сочі (ч.р.),
Баку — морський порт (ч.р.); Борнео – острів (ч.р.); Перу – країна (ж.р.),
Ай-Петрі – гора (ж.р.).
Займенники
|
Розряд
за значення
|
1. котрий,
чий, скільки
|
а) особові
|
2. стільки,
такий, той
|
б)
вказівні
|
3. ніякий,
ніхто, нічий
|
в)
заперечні
|
4. хто?
якого? яких?
|
г)
питальні
|
д)
відносні
|
1. пишатися
|
а) на
мене
|
2. сміятися
|
б) мною
|
3. пробачити
|
в) з мене
|
4. дивитися
|
г) наді
мною
|
д) мені
|
Вивчаючи тему "Займенник", ми повинні пам'ятати, що найважливіше для нас знати:
1) займенник - це самостійна частина мови, яка не називає предмет, його ознаку або число, а лише ВКАЗУЄ на особу, предмет, явище, на їхні ознаки та кількість або порядок при лічбі;
2) розряди займенників, їх 9 (особові, присвійні, зворотний і вказівні; питальні, відносні, заперечні та неозначені; означальні)
3) правила відмінювання займенників за відмінками;
4) способи творення заперечних і неозначених займенників (заперечні утворюються від відносних за допомогою частки НІ; неозначені - за допомогою часток казна-, хтозна-, будь- і -небудь, а також часток аби-, де-, -сь);
5) правопис заперечних і неозначених займенників.
І вміти:
1) знаходити займенники в тексті
2) вживати займенники у мовленні для уникнення повторів
3) розрізняти займенники за розрядами
4) відміняти займенники за відмінками
5) правильно писати займенники заперечні й неозначені.
З огляду на це, прошу повторити матеріал підручника ст. 206-226. Опрацюйте рубрику "ХОЧУ І МОЖУ! ЗНАЮ І РОЗПОВІДАЮ!
!!! Завдання для контрольної роботи будуть у понеділок 27 квітня.
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
Доброго дня, любі шестикласники! Я рада вас вітати. Сподіваюся, що ви опрацювали попередній матеріал, добре знаєте розряди займенників. Безперечно, ви звернули увагу, що питальні слова можуть переходити у займенники (хто?, що?, який?, яка?, яке?, які? і т.д.); помітили, що відносні займенники ті ж самі, що й питальні, тільки без знака питання; заперечні - це ті ж відносні, тільки вживаються з часткою НІ; а неозначені - це ті ж відносні, тільки вживаються із частками КАЗНА-,ХТОЗНА-, БУДЬ-, НЕБУДЬ або зчастками ДЕ-, АБИ-, -СЬ.
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Ми так довго з вами, дорогі діти, не спілкувалися.
Доброго дня 07 квітня 2020 року всім. У нас сьогодні урок української мови, і ми маємо розглядати нову тему "ЗАЙМЕННИК". Спочатку спробуйте опанувати матеріал підручника на сторінках 206-207. Вивчіть, будь ласка,таблицю.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Шановні шестикласники! Сьогодні 25 березня 20202 у вас є можливість ще раз усе відпрацювати і виконати тестові завдання майбутньої контрольної роботи.
а) Сьогодні він отримав одиницю.
б) Це було вже не вперше.
в) Він замислився, як нарешті отримати хоча б сімку.
г) Назавтра треба було вивчити п'ять предметів.
а) Трьох/сот, тридцять/три, два/надцять, шіст/десят;
б) три/п'ятих, вісімдесят/шість, сто/сім, двісті/п'ятдесят;
в) триста/двадцять, шіст/надцятеро, сто/одинадцять, двадцять/два;
г) сто/тисячний, двадцять/п'ятий, сто/сьомий, триста/сороковий.
Для кращого засвєння навчального матеріалу рекомендую переглянути відеоурок.
Або ще один ролик, який допоможе запам'ятати вживання числівників на познчення часу.
Може ще один відеоролик стане вам у пригоді!
Доброго дня 20 березня 2020 року, діти! Я пропоную повторити вивчений матеріал про числівники, зокрема, їх розряди, будову та відмінювання.
Н.
|
одна
друга
|
Зв’язок числівників із іменниками
Правила
вживання числівників з іменниками
|
Приклади
|
1.
Числівник один узгоджується з іменником
у роді, числі, відмінку; якщо він входить
до складених числівників, іменник
ставиться в однині
|
одна
ручка, одне озеро,
одні
двері; 51 день, 91 кілограм,
2 341 кілометр |
2.
Числівники два (обидва), три, чотири
узгоджуються з іменником у
називному відмінку множини
|
два
столи, обидва дуби,
три
стільці, чотири вчителі
|
3.
Числівники два (обидва), три, чотири
узгоджуються з іменником, що в множині
втрачає суфікс -ин-, у родовому відмінку
однини + Чоловік (=«особа»): два чоловіка
|
два
киянина, три львів’янина,
чотири громадянина,
обидва
селянина
|
4.
Після числівників п’ять і більше
іменник уживається в родовому відмінку
множини
|
п’ять
олівців, шість зошитів
|
5.
Числівник півтора (півтори)
узгоджується з іменником у родовому
відмінку однини
|
півтора
місяця, півтори тонни
|
6.
Іменники при складених числівниках
уживаються в тому відмінку, якого
вимагає останнє слово
|
сто
один грім, сто три громи,
сто
десять громів
|
7.
Дробові числівники узгоджуються з
іменниками в родовому відмінку однини
|
п’ять сотих гектара,
шість
десятих метра,
одна
друга торта,
дві
цілі й одна третя апельсина
|
8.
У мішаних (зі словами з половиною, із
третиною, із чвертю) числівниках
іменники узгоджуються з цілим числом
|
три
з половиною кілометри,
два
з третиною апельсини,
п’ять
з чвертю літрів,
сім
з половиною кілограмів
|
9.
У датах назви місяців уживаються
тільки в родовому відмінку
|
перше
лютого, першому лютого,
з
першим лютого,
з
двадцять четвертим серпня,
вітаю
з першим вересня
|
10.
Іменники IV відміни можна поєднати
лише зі збірними числівниками (Р.в.
одн.)
|
двоє
хлопят, троє телят,
четверо
курчат
|
На питання Котра година? ви маєте відповідати: - СЬОМА, або ДЕВ'ЯТА, або ЧОТИРНАДЦЯТА, або ДВАДЦЯТЬ ПЕРША і т.д.
Адже іменник ГОДИНА в українській мові має категорію жіночого роду, тому й КОТРА?ОТЖЕ, треба правильно вживати числівники на позначення часу: за чверть десята; 20 хвилин по шостій; за десять хвилин тринадцята тощо.
А тепер пропоную закріпити опрацьований матеріал практично:
1. Закінчення -а має іменник:
а) два квартал..
б) три товариш..
в) одна ціла п'ять десятих доб..
г) нуль цілих п'ять десятих ящик..
д) чотири район.. .
2. Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні:
а) двадцять п'ять апельсинів
б) три з половиною апельсина
в) двадцять два апельсини
г) дві треті апельсина
д) двадцять один апельсин.
3. Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні:
а) двадцять два абрикоси
б) чотири помідори
в) півтора огірка
г) два з половиною банана
д) одна ціла й одна друга лимона.
4. Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні:
а) двоє разів
б) півтори доби
в) одна третя сторінки
г) п'ять з половиною тонн
д) дві цілі й одна сьома метра.
5. Порушено граматичну норму на позначення часу в рядку:
а) десять хвилин на третю
б) три години десять хвилин
в) пів на дванадцяту
г) чверть до одинадцятої
д) двадцять по другій.
6. Порушено граматичну норму на позначення часу в рядку:
а) без п'ятнадцяти шоста
б) за п'ятнадцять шоста
в) п'ятнадцять хвилин до шостої
г) за чверть шоста
д) сімнадцята година сорок п'ять хвилин.
7. Порушено граматичну норму на позначення часу в рядку:
а) десять хвилин на дев'яту
б) десять по восьмій
в) пів на восьму
г) двадцять хвилин сьомої
д) чверть на третю.
8. Граматично правильна відповідь на питання "Котра година?" у рядку:
а) рівно дванадцять
б) десять хвилин шостої
в) без двадцяти десять
г) три години 'пять хвилин
д) десять хвилин по шостій.
9. Граматично правильна відповідь на питання "Котра година?" у рядку:
а) шість годин десять хвилин
б) за десять восьма
в) одинадцять двадцять
г) без двадцяти перша
д) початок десятої.
10. Граматично правильна відповідь на питання "Котра година?" у рядку:
а) чотири години п'ятнадцяь хвилин
б) п'ятнадцяь хвилин п'ятої
в) шістнадцять п'ятнадцяь
г) четверта година п'ятнадцять хвилин
д) п'ятнадцяь хвилин після чотирьох.
11. Запишіть числівники словами:
Вручили посвідчення 450 депутатам; посадили близько 200 дерев у саду; зустрівся з 894 виборцями; віддав перевагу 37 книгам; побували на 6 екскурсіях, поїхав на базар з 1500 гривнями в кишені.
12. Визначте, до якої частини мови належать слова. У словах, які не є числівниками, підкресліть першу букву (із позначених букв має вийти ім'я та прізвище одного з літературних персонажів):
Нульовий, восьмий, трійко, ар, удруге, півтора, обидві, мільярдер, двадцятка, одна шоста, розполовинити, сотий, кілька, одинадцятиповерховий, мільйон, третина.
Бажаю успіхів і чекаю виконане завдання на ел. пошту.
⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪ ⧪
Шановні діти, скористайтеся порадами О.Авраменка
та Лайфхаками. Це сприятиме поглибленому вивченню теми "Числівник".
Виконайте,будь ласка, тести:
1. Числівниками є всі слова у рядку:
а) три, третій, третина, троє
б) десять, десяток, десятеро, десята
в) два, двійко, двоє, обидва
г) семеро, сімка, сьомий, сім.
2. Допущено помилку у відмінюванні числівника:
а) п'ятдесяти двох
б) дев'яноста сьома
в) на сімдесяти шести
г) двадцятьма чотирьома.
3. Допущено помилку у відмінюванні числівника:
а) шестидесяти семи
б) сорока вісьмома
в) на двохстах п'яти
г) вісімдесятьма одним
4. Правильною є відмінкова форма числівника:
а) п'ятидесяти шести
б) семистами трьома
в) сороках чотирьох
г) шістдести восьми.
5. Правильною є відмінкова форма числівника:
а) п'ятьохсот сорока
б) двохсот сімдесяти трьох
в) шестистами десятьма
г) двадцяти двум.
6. Правильною є відмінкова форма числівника:
а) ста сімдесяти чотирьом
б) ста семидесяти чотирьох
в) ста сімдесятьома чотирьома
г) стома сімдесятьма чотирма.
7. Правильною є відмінкова форма числівника:
а) чотіріста вісімдесятьох п'яти в) (на) чотірьохстах вісімдесяті двох г) чотірьомстам вісімдесяти двом. а) семистам сорока п'ятьма б) смістам сорокам п'ять в) сімохсот сорока п'яти г) семисот сорока п'яти. 9. Правильно є відмінкова форма чіслівніка: а) вісімсот вісімдесят трьох б) вісьмастамі п'ятдесятьма трьома в) восьмисот сімдесяти шістьох г) дев'яносто шістдесяти шести. 10. Помилка допущено у словосполучень рядка: а) Чотири помідори, два брати б) три міста, три клени в) три апельсина, Чотири підручники г) два кілограмі, три катери. ...
б) чотирьохсот восьмидесяти двох
8. Правильно є відмінкова форма чіслівніка:
Немає коментарів:
Дописати коментар