22 листопада 2021 року. Для учнів 8-А класуТипові
завдання
для
контрольної роботи з теми «Другорядні члени речення»
1. Вкажіть речення, в
якому є неузгоджене означення…
2.
Прямий додаток подано в реченні рядка…
3.
Прикладка — це
…4. Визначте ряд, у якому правильно визначені
члени для речення …5. Позначте речення, у яких відсутні прикладки… 6.
Позначте речення, в якому є непрямий додаток…
7. Укажіть речення з відокремленою прикладкою,
з’єднаною з означуваним словом сполучником як або
імені (розділові знаки
пропущені)… 8. Знайдіть речення з прикладкою, що береться в
лапки
9. Зазначте речення з прикладкою, яка не береться в
лапки 10. Прикладка - це іменник, якому властиві такі ознаки: 11.
Обставина способу дії є в реченні рядка …12.
обставина часу є в реченні рядка …13.
Прикладка може вказувати на
… 14.
Прикладкою в реченні ……. – є слово… 15.
Зазначте
прикладки в
реченні …16. Знайдіть прикладки в реченні …17.
Виберіть прикладки, які
треба писати через дефіс18.
Позначте прикладку,
яку треба писати в лапках19. Записати правильно слова з прикладками
непоширеними, знявши риску20. Зробити повний синтаксичний розбір
речень, поставити пропущені букви та розділові знаки.
ДІТИ, ПЕРЕГЛЯНЬТЕ, будь ласка, презентацію лексичні помилки
Шановні деесятикласники, зверніть увагу !!!!!!ЗНО-2020 Власне висловлення Загальна Кількість завдання роботи базового уровня - 58 , н а Виконання якіх відводіться 150 хв. Завдання з Розгорнутим відповіддю предполагает создание учасником ЗНО власного вісловлення. Роботу, что НЕ відповідає темі власного вісловлення, буде оцінено в 0 балів. Роботу ОБСЯГИ менше 100 слів буде оцінено в 0 балів.
33 завдання з української мови + власне вісловлення = ДПА. Максимальна Кількість балів, якові может набраті учасник ЗНО, виконан роботу базового уровня - 104.
Типові
завдання
для контрольної роботи з теми «Другорядні члени речення»
1. Вкажіть речення, в
якому є неузгоджене означення…
Загальні вимоги до написання власного вісловлення :
Результатом Виконання тестового завдання з Розгорнутим відповіддю є создания власного вісловлення (пісьмової роботи) з викладу свого Ставлення до наведення тверджень чи окресленої проблеми.
Власне вісловлення - це спеціфічній текст, у якому учасник тестування обстоює й доводити свою позицию у форматі, запропонованому в тестовому зошиті. Максимально можлива сума тестових балів за власне вісловлення (сума тестових балів за всіма крітеріямі) - 20. Робота віконується на бланку Б.
Учасник ЗНО повинен написати твір, у якому чітко й послідовно будуть дотримані всі
умови завдання. Традиційною в останні роки є така умова: Сформулюйте
тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, які найкраще підтвердять Ваші
міркування. Проілюструйте Ваші думки посиланнями на приклади з художньої
літератури (зазначте автора й назву твору, укажіть проблему, порушену
письменником, художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору
тощо), історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту
художнього твору, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте
висновки.
Мікротекст
– дискусійна проблема, яку окреслює учасник
тестування й обґрунтовано викладає своє ставлення до неї (проблеми) у власному висловленні.
Приклад
мікротексту (ЗНО2019)
Прочитайте наведений текст.
На формування особистості впливає багато чинників.
Дехто впевнений, що особистість формують передусім походження й родинне
виховання, сильний вплив чинять на неї також освіта та суспільство. Інші ж
твердять, що визначальними в становленні особистості є зусилля самої людини, її
здатність до самовдосконалення й повсякчасної внутрішньої роботи над собою. Які
чинники мають переважати у вихованні особистості?
Викладіть
Ваш погляд на цю проблему.
Опорні
слова до вищенаведеного мікротексту:
Людина, особистість, індивідуальність, душа, походження, родовід, генеза.
Освіта, навчання, наука, освіченість, суспільство, громада. Самовдосконалення,
робота над собою, зростання. Розвивати, виховувати, навчати, вдосконалювати,
формувати, самовдосконалюватися, працювати над собою, зростати, розвиватися.
Структура
власного висловлення:
ТЕЗА
АРГУМЕНТ 1
АРГУМЕНТ 2
ПРИКЛАД 1 (з літератури або мистецтва)
ПРИКЛАД 2 (з історії, суспільно-політичного або
власного життя) ВИСНОВОК.
Схема
й логіка написання висловлення:
Теза. Я вважаю, …Мені здається, що … На мою
думку, … На моє переконання, … Моя точка зору на цю проблему така: … Якщо учень
погоджується з тезою: Я цілковито згоден із тезою, запропонованою для роздуму …
Я підтримую думку, висловлену в назві твору … Важко не погодитися з тезою,
запропонованою для роздуму … В іншому випадку початок буде такого типу: Мені
здається, теза, запропонована для роздуму, помилкова. Я хотів би довести
протилежне твердження: … Я хотів би спростувати запропоноване твердження … Не
можу погодитися з думкою, яка звучить у назві твору. Я вважаю інакше: … Я не
підтримую точку зору, висловлену в назві твору
Приклади
тез
Потрібно цінувати те, що маєш, а не те, про що
мрієш. Із думкою, запропонованою в назві твору, я цілком згоден. Вважаю, що,
справді, людина повинна цінувати те реальне й близьке, що вона має і що її
оточує, а не жити примарними мріями. Я не можу погодитися з тезою,
запропонованою для роздуму. На мою думку, лише з мрією людське життя набуває
сенсу й повноти.
Приклади
тез
Ніщо не звеселяє душу людини так, як споріднена
праця Безперечно, великий український філософ Григорій Сковорода мав рацію,
коли говорив про значення спорідненої праці для життя людини. Я вважаю, що
улюблена робота, справді, дає людині задоволення, робить її життя змістовнішим
і радіснішим.
Учні мають знати, що тема з уже сформульованою тезою може мати вигляд афоризму. АБО: «Запропоновану для роздуму думку я розумію так: …» – і доводити своє твердження, своє розуміння, своє бачення.
Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без
серця Тему твору, запропоновану для роздуму, я розумію так: найголовніше в
людині – це її серце, тобто доброта, чуйність, співчутливе ставлення до
ближніх. Я вважаю, що це правильно. Мабуть, моя думка із цього приводу не
оригінальна: справді, нас роблять людьми любов і доброзичливість, без них
чудова зовнішність і великі статки схожі на міцну шкаралупу трухлявого горіха.
Кому такий плід потрібен? Ми - це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів
різних Афористично сформульовану тему твору, мені здається, треба розуміти так:
кожен із нас неповторний у своїй індивідуальності, кожен становить собою
своєрідний унікальний всесвіт. Безперечно, це правильно. Особисто я вважаю, що
потрібно вірити в себе як самоцінну особистість, не боятися мати власну точку
зору і, звичайно, поважати думки й права інших.
Якщо
тема твору – дилема (вибір із двох варіантів) «Що визначить подальшу долю
людства – віра в силу людського розуму загалом чи віра в окрему особистість?», то для формулювання тези до теми такого типу існує кілька можливих способів:
-
стати на бік
однієї із частин дилеми (найлегше й найочевидніше)
-
запропонувати
свій (третій!) варіант
об’єднати дві точки зору.
Аргументи:
Аргумент 1. Я так думаю, тому що…
Приклад до аргументу 1. Мої міркування
найточніше ілюструє такий приклад… Аргументом на користь моєї думки може бути
те, що …До того ж …Довести своє твердження я можу такими аргументами: по-перше,
…, а по-друге, …На користь моєї думки можу навести такі аргументи: …Моє
переконання ґрунтується на тому, що, по-перше, …,а по-друге, …
Аргумент 2. Я так думаю, тому що…
Приклад до аргументу 2. Мої аргумент найточніше
може проілюструвати такий приклад…
Приклади:
Скарбниця світової літератури дає багато прикладів
щодо порушеної проблеми. Так, … На згадку приходить герой … Як я вже зазначав,
… У звязку з порушеною проблемою хочеться згадати твір … Яскравим прикладом
саме такого розуміння … особисто для мене є … Проблема … є дуже актуальною,
тому багато прикладів її розвязання дає саме життя.
Повертаючись
до думки про …, можу навести такий приклад: Щодо цього яскравим прикладом є
образ … із твору … Тема мого роздуму порушується у творі …. Найкращою
ілюстрацією такого розуміння проблеми є герой … з твору …Історія також дає
багато прикладів … Один із них – Згадаймо постать видатного … Захоплює його
…Хоча мій життєвий досвід ще порівняно малий, можу сказати, що …Хочу навести
приклад із власного життя …
Висновок:
Отже, думка про те, що…послідовно стверджується
низкою доказів, які виразно ілюструються прикладами. Це дозволяє робити
висновок про виправданість мого погляду на…(виправданість думки, висловленої в
темі; невиправданість думки, висловленої в темі; часткову справедливість
(істинність) думки, висловленої в темі). Отже, можна дійти висновку, що …
Підсумовуючи,
можна зазначити: … Таким чином, можна зробити висновок, що … Отже, бачимо, що
…На завершення свого роздуму підсумую: … Звертаємо увагу школярів, що вирази
для звязку думок не є закріпленими за певною частиною твору. Наявність їх
впливає на кількість балів за логічність твору, отож вони необхідні.
Попередження
помилок у змісті та структурі при написанні висловлення:
Необхідно планувати написання твору та перевіряти
власну роботу !!! Планування
письмової роботи:
Сплануйте свій час і послідовність дій:
а)уважно прочитайте запропоновану тему;
б)підкресліть ключові слова в умові завдання, визначте його основну
думку;
в)складіть і запишіть короткий план висловлювання;
г)сформулюйте тезу Вашого висловлення;
д)напишіть основну частину, виділивши кожну
мікротему в окремий абзац. Уникайте занадто довгих або коротких абзаців.
є)формулюючи висновок, переконливо підтвердіть
думку, висловлену тезою, але не повторюйте її дослівно;
е)хоча часу на написання тексту відведено небагато,
сплануйте його так, щоб устигнути уважно перевірити роботу.
Теза та
висновки не повинні бути суперечливими одне одному. Для того, щоб думки
висловлення учня набули вигляду звязного повідомлення, вони мають бути обєднані
однією темою, яка й формує зміст тексту, визначає його структуру, тобто
композицію. Структура передбачає дотримання позицій, які вважаються необхідними
для кращого сприймання, розуміння й усвідомлення поданої в тексті інформації.
У висловленні завжди має бути проблема - соціальна, психологічна й ін. Саму
постановку проблеми, її формулювання висловлюємо в тезі. Теза - коротко
сформульована провідна думка твору, правильність якої необхідно довести. У тезі
ми презентуємо гіпотезу висловлення проблеми, тож саме теза є відправним пунктом
наших міркувань. Аргументація має бути переконливою та спиратися на такі рівні:
логічність доказів і послідовність їх мовної презентації, доречність
аргументів, їх життєвість (тобто конкретність, а не абстрактність) і
різноманітність. Аргументи не мають повторювати один одного.
Необхідно
уважно добирати аргументи з історичного минулого або сьогодення, з творів
художньої літератури чи власного життєвого досвіду. Вони допоможуть переконати
читача в правомірності висловлених думок і засвідчать рівень вікової,
знаннєвої, суспільної та громадянської компетентності. Варто ретельно
продумати, наскільки застосований аргумент виконує покладене на нього смислове
навантаження й логічно вписується в хід міркування.
Допомагають
логічно й послідовно передати хід думок автора в тексті вставні слова й
словосполучення, які унеможливлюють виявлення власної констатуючої (на мою
думку; я вважаю; як мені здається й ін.) та емоційної (на щастя; на радість; на
жаль; як не прикро) позиції автора, визначають черговість застосованих
аргументів (по- перше; по-друге, у першому випадку; з одного боку; з іншого
боку).
Висновок, як
правило, конкретніше, ніж теза, яка пропонує гіпотезу вирішення проблеми,
абстрактно окреслюючи її ідею. У висновку резюмується чітка позиція автора щодо
гіпотетичного розвязання поставленого питання, і ця позиція є наслідком усього
міркування.
Допомагають оформити висновок такі слова й вирази:
отже; тож; що ж; як бачимо; з огляду на сказане; обміркувавши проблему тощо.
Висновок, якщо він сформульований грамотно й конкретно, послідовно випливає із попередніх міркувань і логічно повязаний із висунутою тезою, - свідчить
про вміння конструювати мислення
Найтиповіші мовні
помилки учнів при створенні власних висловлювань:
1. Змістові помилки (помилкове вживання фактичних понять);
2. Орфографічні помилки (неправильне написання слів; неправильний
перенос у наступний рядок).
3. Пунктуаційні помилки (неправильне вживання розділових знаків);
4. Лексичні помилки (повтор слова, спільнокореневих слів в одному або сусідніх реченнях; дублювання значення у двох словах; уживання зайвих слів; порушення
сполучуваності слів; уживання слів у невластивому
значенні; уживання слів, не властивих зображуваній епосі; уживання слів, не властивих українській мові.
5. Граматичні помилки (морфологічні – неправильне
вживання відмінкових форм; неправильне
утворення граматичних форм ступенів порівняння якісних прикметників і
прислівників; неправильне відмінювання числівників та утворених
від числівників слів; неправильне утворення форм
особових дієслів; прушення норм
утворення граматичних форм дієприкметників; помилки неправильне узгодження підмета і присудка; порушення цілісності дієприкметни кового звороту).
6. Синтаксичні помилки (неправильна форма іменника, керованого дієсловом. неправильна форма сполучення іменника з числівником; неправильний вибір прийменника; дієприслівник або
дієприслівниковий зворот не пов'язаний із тією самою дійовою особою; відрив означального підрядного речення від пояснюваного ним слова; уживання слів одного стилю в тексті іншого; уживання мовних штампів).
Критерії
оцінювання власного висловлення (6 позицій) і мовленнєве оформлення (2 позиції):
Завдання з
розгорнутою відповіддю оцінюється за критеріями змісту й мовного оформлення:
3б. Приклад, що є історичним фактом або випадком із
життя: 0, 1 або 2 бали.
4. Логічність, послідовність: 0, 1 або 2 бали.
5. Висновок: 0, 1 або 2 бали.
6а. Орфографія та пунктуація:
0, 1, 2, 3 або 4 бали.
6б. Лексика, граматика та стилістика: 0, 1, 2, 3
або 4 бали.
Зміст власного висловлення оцінюють за шістьома критеріями (1, 2, 3а,
3б, 4 та 5).
ТЕЗА. Учасник
вправно формулює тезу 2б.; учасник не формулює тезу вправно – 1б.; учасник не формулює тези або формулює тезу, яка не відповідає
запропонованій темі – 0б.
АРГУМЕНТИ. Учасник наводить принаймні два доречні й переконливі аргументи – 2б.;
учасник наводить принаймні один доречний аргумент, або аргументи дублюють один одного, тобто другий аргумент перефразовує зміст
першого., або один з аргументів не є доречним стосовно
сформульованої тези – 1б.; учасник не
наводить жодного аргументу або наведені аргументи не є доречними – 0б.
Один із аргументів підкріплено принаймні одним розгорнутим, добре поясненим
прикладом з художньої літератури чи інших видів мистецтва – 2б.;
немає мотивації наведення прикладу, або приклад не конкретизований через художній образ, або у прикладі є фактичні помилки – 1б.; прикладу з літератури чи інших видів мистецтва немає або він не є
доречним – 0б.
Приклад, що є історичним фактом або випадком із
життя, учасник наводить принаймні один доречний приклад з
історії чи зі суспільно-політичного життя, чи з власного життя – 2б.;
немає мотивації наведення прикладу, або приклад не конкретизований, або у прикладі є
фактичні помилки – 1б.; прикладу з
історії, суспільно-політичного чи власного життя немає або він є не доречним – 0б.
Змістовий
вияв і композиційне оформлення (всього 4б). Логічність (висловлення
демонструє зосередженість думки); послідовність на обговорюваній проблемі, цілісний, послідовний і
несуперечливий розвиток думки – 2б. У роботі є
порушення логічності, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку
думки – 1б. Логіки
викладу, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки немає – 0б.
Висновок відповідає
запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і
прикладів – 2 б. Висновок
лише частково відповідає тезі або не повязаний з аргументами та прикладами – 1б. Висновку немає, або висновок не
відповідає сформульованій у власному висловленні тезі, або висновок не пов’язаний з аргументами та
прикладами – 0б.
Мовне оформлення власного
висловлення оцінюють за двома критеріями (6а та 6б).
Критерій 6в – кількість
помилок: орфографія та пунктуація (0-1 помилки – 4б.; 2-6 помилок – 3б.; 7 і більше помилок – 0б.
Критерій 6б – кількість помилок: лексика, граматика та
стилістика (0-1 помилка – 4б.; 2-4 помилки – 3б.; 5-7 помилок – 2б.; 8 і більше – 0б.
!!!!!!! Увага!
Під час оцінювання орфографічної й пунктуаційної
нормативності роботи дві негрубі помилки рахують як одну грубу. До негрубих
зараховують такі помилки: у написанні великої літери в складних власних назвах;
у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від
іменників із прийменниками; у випадках нерозрізнення не/ні (не хто інший /
ніхто інший…); у випадках, коли замість одного розділового знака поставлений
інший; у пропуску одного зі сполучуваних розділових знаків або в порушенні
їхньої послідовності. Негрубу орфографічну й негрубу пунктуаційну помилки не
сумують і не зараховують як одну грубу. Систематичне порушення норм
милозвучності (три й більше випадків порушення на одне з правил: у–в, і–й–та)
рахують як одну стилістичну помилку.
Безумовно, сучасні телефони
дають своїм власникам багато різних можливостей. А це означає, що тепер не
потрібно їхати або йти до знайомих чи друзів, аби поспілкуватися; не
обов’язково йти у бібліотеку, аби почитати цікаву книгу; не варто чекати
вечора, щоб подивитися улюблений серіал. Адже все це і навіть більше – у гаджеті.
Та разом з цим чи не
втрачає людина інші можливості? Чи не є прикрістю така прив’язаність до
телефону? Чи не буває людям нудно з собою наодинці? Тільки подумати: завжди на
самоті. Ні – сам на сам з телефоном. Для багатьох стало звичним не розслаблятися,
не впускати до свого єства важливі думки, спогади, цікаві історії, не мріяти,
не уявляти, не дивитися у вікно, відшукуючи у щоденних картинах щось нове; не
усміхатися знайомим поряд; не заводити розмову з незнайомцем; не проаналізувати
пройдешній день, не порадитися з рідними, не обговорити якісь ідеї з колегами
тощо…
Інакше кажучи, мобільний
телефон часто позбавляє нас прагнення до живого спілкування.
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
😏Шановні десятикласники, сподіваюся, що поданий матеріал стане вам у нагоді:
- фонетичний
- морфологічний
- історичний
(традиційний)
- смисловий
(диференційний).
Фонетичний принцип правопису полягає в тому, що відповідно до нього точно фіксується
фонетичний склад мови. Слово або його частина за фонетичним принципом пишеться
так, як вимовляється в літературній мові. Основою для письма за фонетичним
принципом є правильна літературна вимова – написання за цим принципом
відповідають українській літературній вимові. На письмі відповідними буквами
позначають звук, склад чи слово, що реально вимовляються.
В українській
орфографії за фонетичним принципом позначаються:
1) усі наголошені голосні звуки:
па́рта, шко́ла, зу́стріч, пе́ра, ши́роко, лі́нія;
2) ненаголошені звуки [а], [у], [і] та
[о],
крім того, що знаходиться в корені українського слова перед складом з
наголошеними [у], [і]: доро́га, магази́н, буди́нок, підро́зділ, молоко́, ходи́ти;
3) [о] після шиплячих: жовтий,
звечора, чотири;
4) [у] в словах парубок,
мачуха, яблуня, яблуко, а також у дієслівному суфіксі -ува-
та прикметниковому суфіксі -уват-: будувати, купувати,
руйнувати, жовтуватий;
5) префікс с- перед кореневими [к], [п], [т], [ф], [х]: сказати,
спитати, стиха, сфотографувати, схилитися;
6) групи приголосних звуків, що
утворилися внаслідок спрощення: виїзний, обласний, тижневий,
брязнути, тріснути, щасливий, серце, сонце;
7) групи приголосних [зтв], [цтв], [ств] в
іменниках, утворених за допомогою суфікса -ств- від слів з основою на
приголосні звуки [г], [з], [ж], [к], [ч],
[ц], [х], [ш], [с]: убозтво (від убогий), ткацтво
(від ткач), птаство (від птах), товариство (від товариш);
8) приголосні звуки [з'], [с'], [ц'] у прикметниках перед
суфіксом -к- у буквосполученнях -зьк-, -цьк-, -ськ-, що виникають в
результаті творення прикметників за допомогою суфікса -ськ- від слів, основа
яких закінчується звуками [г], [ж], [з],
[з'], [к], [ч], [ц], [ц'], [х], [ш], [с], [с']: норвезький,
паризький, французький, чумацький, ткацький, молодецький, чеський, товариський,
черкаський;
9) чергування приголосних [г], [к], [х] → [ж], [ч], [ш] → [з´],
[ц´], [с´]
дорога
→ дорожній → (на)
дорозі,
рука → ручний → (на) руці,
кожух → кожушина → (у)
кожусі,
вухо → вушко → (у)
вусі.
Морфологічний принцип правопису вимагає однакового позначення на письмі значущих частин слова,
незалежно від їх реального звучання. Цей принцип встановлює, так би мовити,
єдність між спорідненими словами.
Конкретно позначуваною одиницею на письмі за морфологічним принципом є морфема
– префікс, корінь, суфікс, закінчення. Написання слів, морфем за морфологічним
принципом не відповідають вимові, тому вимова не може служити основою для таких
написань.
Вимова
Написання
[леихки׀ĭ]
легкий (бо ле́гко,
леге́нький)
[криела׀то] крилато (бо кри́ла)
[гоулу׀бка]
голубка (бо го́луб)
[кни׀з´ц´і]
книжці (бо кни́жечка,
кни́жний)
[на р´і׀ц´:і] на річці (бо річка,
рі́чечка)
За
морфологічним принципом в українській орфографії позначаються:
1) ненаголошені голосні [е], [и] та [о] перед
складом з наголошеними [у], [і] в
корені українських слів: земля, високий, розумний (як і в
словах зе́млі, ви́соко, ро́зум);
2) приголосні звуки, що змінюють
своє звучання внаслідок асиміляції: кігті, боротьба, не мажся,
радуєшся, у діжці, хустинці, на гілці (як і в словах кіготь, боротися,
мажеться, діжечка, хустинка, гілка);
3) приголосні на межі значущих
частин основи — префікса й кореня: розкидати, розчистити, зшити; афікса -ся й попереднього шиплячого, що належить до закінчення (хвилюєшся) або до основи (не морочся), а також попереднього [т']: хвилюються,
зустрічаються, змагається;
4) прийменники з,
без перед словами, що починаються шиплячими звуками: вийшла
з школи, спідниця без шва;
5) приголосні звуки (найчастіше [т], [д]), що спрощуються
у вимові: журналістський,
студентство, у поїздці;
6) довгі звуки на межі значущих
частин слова: беззбройний, віддати, цінний, письменниця, піднісся.
Історичний, або традиційний, принцип правопису полягає в тому, що слова, окремі частини їх чи окремі букви
пишуться так, як вони писалися раніше, за усталеною традицією, хоча таке
написання не можна пояснити у сучасній українській літературній мові
дотриманням ні фонетичного, ні морфологічного принципів.
За традицією в
українському письмі вживаються букви:
1) я, ю, є, що позначають один
або два звуки: маля, синю, малюнок, моя, свою,
твоє, маяк, м’ята, возз’єднати, в’юн, альянс, ательє, єдиний, юнак;
2) буква ї, що позначає два
звуки: їхати, солов’їний, країна;
3) буква щ, яка позначає два
звуки: щавель, дощовий, кущ;
4) м’який знак: сядь,
дядько, синього;
5) буквосполучення ри,
ли між буквами на позначення приголосних звуків у корені українських
слів: кривавий, тривога, глибокий, блищати;
6) е, и в словах на зразок келих,
левада, кишеня;
7) подвоєні букви в іншомовних
словах: Шиллер, Руссо, Голландія, Марокко, ванна, вілла,
мадонна, голландець.
Історичний принцип правопису зберігає спадщину минулого, але на певному
етапі розвитку мови, коли таких написань стає багато, він ускладнює засвоєння
правопису широкими масами, створює розрив між усною і писемною формами
літературної мови, не відповідає мовній практиці.
Смисловий,
або диференційний, принцип вимагає різного написання однозвучних слів, що мають різне значення
(омонімів). До таких написань належать:
1) вживання великої чи малої
букви: Лев (ім’я), лев (назва тварини); Орел (місто,
прізвище), орел (птах); Захід (країни Західної Європи), захід (частина світу);
Береза Катерина, білокора береза;
2) написання різних букв у корені
однозвучних слів: греби і гриби; кленок (від клен)
і клинок (від клин); плести (від
заплітати); плисти (від плавати).
3) написання слів разом чи
окремо: стомився, зате все зробив і відповідаю за те
доручення; повернулися вдень і в день народження; світить сонце і сон це чи
дійсність;
-4) написання окремо або через
дефіс: працювати по-новому і
по новому шляху; зроблено по-моєму і
по моєму обличчю тощо.
За смисловим
принципом уживаються на письмі і префікси пре-, при-, в яких голосні зазвичай
ненаголошені, отже, у вимові взаємонаближені, внаслідок чого префікси
вимовляються однаково (зіст.: [пр(е)ти׀хо ] і [пр(и)тиште]), але вживання їх пов’язане з тим значенням, якого надає кожен із них
словам, що належать до різних частин мови: предобрий,
предорогий і привокзальний, присісти, привезти.
***********************************
"Модри Камень" Олесь Гончар
1. Твір О. Гончара
«Модри Камень» за жанром — (….)
2. Модри Камень – це
назва містечка (…)
3. Події в новелі
«Модри Камень» починаються й завершуються в такі пори року …
4. Тема новели «Модри Камень» виражена в рядках…
5. Терезу було звинувачено в
переховуванні солдата через те, що …
6. Прочитайте рядки «Від
скирти сіна відділяється … , білий, мов привид», «Побачивши плитку,
…всміхається, ставить біля дверей свій “баян”, обтрушується, здивовано
вслухаючись у співучу словацьку мову».
На місці пропусків треба вставити слово …
7. Прочитайте рядки. «…пишні, зігріті весняним
сонцем, коли полонини, як сині озера, зацвітають тим першим цвітом весни, що
по-вашому зветься — небовий ключ». Про шо йдеться в поданому уривку?
8. Ідея
всепереможної сили кохання звучить у рядку ….
9. Усі слова стосуються твору
«Модри Камень» у рядку …
10. У новелі
порушені всі проблеми, ОКРІМ …
11. До композиційних
особливостей новели «Модри Камень» належать …
12. Епітети у новелі …
13. метафори у новелі
14. порівняння у новелі
15. фразеологізми у новелі
16.Вчинки героїв…
17. Назва твору "Модри Камень" в перекладі українською
означає …
18. У творі "Модри Камень" переважають риси літературного
напряму ….
19. Кульмінацією в новелі є епізод …
20. Оповідь у творі ведеться від імені …
21. Образ весни в
новелі символізує …
?????????????????????????????????????????????????????????????
Учні 9-х класів! опрацюйте, будь ласка, подані питання:
-
Жанр творуНазва твору1 РомансА «Ведмежий суд»2 ПовістьБ «Човен»3 БаладаВ «Очи чёрные»4 БайкаГ «Тарас Бульба»
-
Установіть відповідність
Художній
засіб
|
Приклад
із твору
|
1
епітет
|
А
«Прощай, мій покою, пускаюсь у море»
|
2
звертання
|
Б
«синєє море», «буйнії вітри», «чорнії
гори»
|
3
порівняння
|
В
«За громом громи гуркотять»
|
4
алітерація
|
Г
«Як темная нічка, насупились хмари»
|
-
Герой
Репліка
1
Тарас Бульба
А
«Вітчизна є те, чого шукає наша душа,
що для неї наймиліше. Моя вітчизна –
ти! Ось моя вітчизна!»
2
Остап
Б
«Дякую Богові, що довелося мені вмерти
на ваших очах, товариство! Хай же після
нас живуть іще кращі, ніж ми, і хай
красується вічно люба Христові
козацька земля»
3
Андрій
В
«Ні, пани-браття, так любити, як козацька
душа, - любити… всім, що дав тобі Бог
і що тільки є в тобі… Ні, так любити
ніхто не зможе!»
4
Кукубенко
Г
«Дай же, Боже, щоб усі, які тут стоять
єретики, не почули, нечестивці, як
мучиться християнин! Щоб жоден із нас
не промовив жодного слова!»
Герой
|
Репліка
|
1
Тарас Бульба
|
А
«Вітчизна є те, чого шукає наша душа,
що для неї наймиліше. Моя вітчизна –
ти! Ось моя вітчизна!»
|
2
Остап
|
Б
«Дякую Богові, що довелося мені вмерти
на ваших очах, товариство! Хай же після
нас живуть іще кращі, ніж ми, і хай
красується вічно люба Христові
козацька земля»
|
3
Андрій
|
В
«Ні, пани-браття, так любити, як козацька
душа, - любити… всім, що дав тобі Бог
і що тільки є в тобі… Ні, так любити
ніхто не зможе!»
|
4
Кукубенко
|
Г
«Дай же, Боже, щоб усі, які тут стоять
єретики, не почули, нечестивці, як
мучиться християнин! Щоб жоден із нас
не промовив жодного слова!»
|
**********************************************************************************************************************************************************************
-
Чому Климко вимушений був змінити місце мешкання і оселитися у невеличкій кімнаті на шахтній сортувальні? (ст.152)
-
Опишіть приміщення нового житла хлопця. (ст.152)
-
Що можна засудити в їх поведінці? (ст.154)
• Харч, який герої твору вважали найціннішим. (ст. 154)
• Місто, до якого подорожує Климко. (ст. 159)
• Що продавала Наталя Миколаївна на базарі? (ст. 155)
• Місце, де герої твору набирали вугілля. (ст.157)
• По що необхідно було сходити Зульфату до Файзуліних? (ст.158)
• Хто завдав шкоди мешканцям поселення? (ст.153-154)
• Якого місяця згоріла станція, де мешкав Климко з дядьком Кирилом? (ст. 152)
• За допомогою Зульфата Климко позбавився у своєму помешканні … (ст. 153)
• Дідусь Гарєєв працював у…
• На яке місто, за словами дідуся Гарєєва, «пішов німець»? (ст. 158)
• Пізнайте героя за його зовнішністю: «…у ватяних штанах, вовняних шкарпетках і гостроносих шахтарських чунях». (ст. 158)
30 листопада 2019 р.
Шановні дев'ятикласники! Раджу попрацювати над питаннями до тексту "ЕНЕЇДА"
Чи, може, виходці-бурлаки?
Куди, прочане, ви йдете?
Який вас враг сюди направив?
І хто до города причалив?
Яка ж ватага розбишак!" — Дідона зустріла:
Підверне всіх собі під спід.
В них буде жити, як в раю;
Великі зробить переміни..» - говорив:
Зо всей одежі роздяглась,
В огонь лахміття все зложивши,
Сама в огні тім простяглась.
Вкруг неї полом'я палало,
Покійниці не видно стало,
Пішов од неї дим і чад! — розповідається про самогубство:
1. Меркурій
|
А. Здійняв бурю на морі
|
2. Евріал
|
Б. Вступає у двобій з Турном
|
3. Еол
|
В. На прохання Венери робить
Енеєві зброю
|
4. Турн
|
Г. Вирізає вночі
рутульців
|
5. Еней
|
Д. Спалює троянський флот
|
Е. На прохання Зевса нагадує
Енеєві про його призначення
|
1. Лавінія
|
А. була царицею Карфагена
|
2. Дідона
|
Б. Просить Вулкана-коваля
зробити міцну зброю для ...
|
3. Юнона
|
В. Страшна бабище, пророчиця
|
4. Сивілла
|
Г. “Енея не любила
— страх..”
|
5. Венера
|
Д. Перетворювала людей на
тварин
|
Е. Дівчина, через яку Еней
ста на двобій з Турном
|
Зміст вислову Г. С.Сковороди: «Світ ловив мене, та не спіймав» полягає в тому, що ....
Барокова література – це ....
- ПРИСВЯТИ
"Кавказ" — Якову де Бальмену (другові)
"Гайдамаки" — Василю Івановичу Григоровичу — професору Санкт-Петербурзької академії мистецтв;
М. Коцюбинський “Інтермецо” - Кононівським полям;
О. Кобилянська “Земля” - своєму батькові Юліанові Яковичу Кобилянському,
“Людина” - Наталі Кобринській - письменниці й діячці жіночого руху;
Микола Хвильовий “Я (Романтика)” - “Цвітові яблуні” М.Коцюбинського;
Григір Тютюнник “Три зозулі з поклоном” - Любові Всевишній присвячується;
Марко Вовчок “Інститутка” - Т. Шевченку;
"Поза межами болю" О. Турянський - дружині і сину.
******************************************************
ПСЕВДОНІМИПанас Мирний – Рудченко Панас Якович
Костомаров Микола Іванович - Ієремія Галка
Метлинський Амвросій Лук'янович - Амвросій Могила
Шашкевич Маркіян Семенович - Руслан, Шашкевич Руслан
Головацький Яків Федорович — Ярослав
Вагилевич Іван Миколайович — Далібор
Руданський Степан Васильович - Вінок Руданський
Грабовський Павло Арсенович - Граб, Журба
Драгоманов Михайло Петрович - Українець
Панасенко Степан Васильович - Степан Васильович Васильченко
Самійленко Володимир Іванович - Сивенький, Полтавець
Очерет Василь Костянтинович - Василь Барка
тематична перевірка 27 листопада 2018р.
г) Мокій; д) Дядько Тарас.
а) кульмінацією; б) експозицією; в) прологом;
г) зав’язкою; д) розв’язкою.
2) «Мене обдурив: я покохала не Мазайла, а Мазалова, чом не сказав?»
3) «.. їхня українізація — це спосіб виявити всіх нас, українців, а тоді знищити разом, щоб і духу не було… Попереджаю!»
4) «Улю!… Братик мій Мокій збожеволів од своєї укрмови, ти розумієш?»
5) «“Харків” — написано. Тільки що під’їхала до вокзалу, дивлюсь — отаким великими літерами: “Харків”. Дивлюсь — не “Харьков”, а “Харків”. Нащо, питаюсь, ви нам іспортілі город?»
г) Мина Мазало; д) Рина; е) Баронова-Козино.
а) Баронова-Козино; б) Мазайлиха;
в) тьотя Мотя; г) Мина Мазайло; д) дядько Тарас.
б) поява у газеті інформації про звільнення Мини з посади «за систематичний і зловмисний опір українізації»;
в) нагородження Мини орденом «за систематичну підтримку українізації»;
г) нагородження Мини за «за систематичний і зловмисний опір українізації»;
д) дискусія між дядьком Тарасом і гостею з Курська.
а) Баронова-Козино; б) тьотя Мотя;
в) дядько Тарас; г) один з комсомольців.
14. «... їхня українізація — це спосіб виявити всіх нас, українців, а тоді знищити разом, щоб і духу не було… Попереджаю!..» - такі слова каже:
а) Мина Мазайло; б) Мокій Мазайло;
в) дядько Тарас; г) тьотя Мотя;
д) Рина Мазайло.
а) епілогом; б) зав’язкою; в) розв’язкою;
г) кульмінацією; д) експозицією.
а) не знає про українізацію;
б) не вірить в результативність українізації (про це йому каже серце);
в) вважає, що зміна прізвища його особиста справа і не має жодного стосунку до українізації;
г) задовольняє бажання членів своєї сім’ї;
д) піддається загальній, поширеній у той час тенденції до зміни прізвищ.
2) «Мене обдурив: я покохала не Мазайла, а Мазалова, чом не сказав?»
3) «“Харків” — написано. Тільки що під’їхала до вокзалу, дивлюсь — отаким великими літерами: “Харків”. Дивлюсь — не “Харьков”, а “Харків”. Нащо, питаюсь, ви нам іспортілі город?»
4) «А не забули ще… Пахнет сеном над…»
5) «їхня українізація — це спосіб виявити всіх нас, українців, а тоді знищити разом, щоб і духу не було… Попереджаю!»
Г Мина Мазало; Д Рина; Е Баронова-Козино.
а) Мина Мазайло; б) дядько Тарас; в) тьотя Мотя;
г) Баронова-Козино; д) Мазайлиха.
а) за дядьком Тарасом;
б) за українськими комсомольцями;
в) за Мокієм;
г) за Миною, що зрозуміє і виправить свої помилки;
д) за Улею і Риною.
а) отримувати більшу зарплату;
б) остаточно зректися своїх національних коренів;
в) стати «ну просто порядочним человеком»;
г) полегшити життя своїм дітям;
д) так було модно.
а) ввічливі;
б) співчутливі;
в) байдужі;
г) відповідальні;
д) «арихметично середні».
завдання для тематичної атестації
Шановні десятикласники! зверніть увагу на сторінки підручника 319-322, 323, 340,343 і декілька посилань до вашої уваги:
zno.if.ua/
shalash.dp.ua
Зразок письмового твору публіцистичного стилю на суспільну тему.
Немає коментарів:
Дописати коментар