Ці завдання стануть вам у нагоді:
Зміст вислову Г. С.Сковороди: «Світ ловив мене, та не спіймав» полягає в тому, що ....
Барокова література – це ....
Б) українським Сократом;
В) українським Платоном;
Г) українським Арістотелем.
Б) вірші та байки;
В) драматичні твори;
Г) пісні.
Б) колективна праця;
В) «Сродна праця»;
Г) ледарство.
Б) «Всякому місту — звичай і права»;
В) «De libertate»;
Г) «Гей поля, поля зелені»;
Щоб без свободи не міг я лишитись".
Б) «De libertate»;
В) «Ой, пташино жовтобока»;
Г) «Всякому місту — звичай і права».
Б) Хто труда не докладе, той до добра не прийде.
В) Мудра людина, яка у природженому ділі трудиться.
Г) Дерево по плодах пізнається.
Д) Любов виникає з любові.
Все пожере, як солому пожар.
Хто ж бо зневажить страшну її сталь?
Той, в кого совість, як чистий кришталь…"
Б) «Бджола та Шершень»;
В) «Зозуля і Дрізд»;
Г) «Олениця та Кабан»;
Д) «Всякому місту — звичай і права».
Б) «Байки харківські»;
В) «Байки християнські»;
Г) «Байки діда Грицька»;
Д) «Байки, розказані Григорієм».
Б) фізичне насильство;
В) братовбивчу війну;
Г) зраду;
Д) відсутність у людини естетичного смаку.
Б) «Розмова п’яти подорожніх»;
В) «Розмова, звана Алфавіт, чи Буквар світу»;
Г) «Вдячний Еродій»;
Д) «Олениця та Кабан».
Б) Навчання в дяка-скрипаля;
В) «Та копаю собі могилу, бо прийшов мій час»;
Г) Мандрівна академія;
Д) Викладання піїтики в Переяславському колегіумі.
2) «Вбогий жайворонок»
3) «Розмова, звана Алфавіт, чи Буквар світу»
4) «Ой, пташино жовтобока»
5) «На день народження Василя Томари»
Б) філософський трактат;
В) байка;
Г) притча;
Д) панегірик;
Е) поема.
************************************************************
1) Вкажіть, яке природне явище як знамення вказує на те, що природа – не
лише поетичний образ, а й дійова особа, що безпосередньо впливає на перебіг
подій
2) Головну ідею твору «Слово о полку Ігоревім» висловлено устами кого?
3) Укажіть основну ідею «Слова…»
4) Підґрунтям «Слова о полку Ігоревім» є історичні події…
13) Висловлення зі «Слова про Ігорів похід» «Браття і дружино!
Лучче ж би потятим бути, аніж полоненим бути. Так всядьмо, браття, на свої
бистрії коні та на Дін синій поглянем» належить…
15) Чотири сонця у "Слові про Ігорів похід" символізують…
16) Прилинути чайкою на край світу, щоб витерти милому «кривавії його рани на дужому його тілі», прагне:
18) Помилково співвіднесено героя та уривок «Слова про похід Ігорів»
Орієнтовні завдання для тестової роботи за твором Ніни Бічуя "Шпага Славка Беркути"
1. «…було в його постаті щось дуже незалежне й
водночас невеселе» - так розповідається про
персонажа…
2. Що Андрій Степанович подарував Славкові на день народження?
3. Як Славко врятував Юлька взимку од вітру й морозу?
4. Куди Славко Беркута поїде на змагання шпажистів?
7. Хто з героїв думав так: «Юлько Ващук – не покривджений, Славко Беркута – не хуліган….»?
8. На кого хотів бути схожим Славко?
9. Яке розчарування спіткало учнів 7-Б класу?
10. Яку клятву дав собі Беркута?
11. Що стали казати про Беркуту через півроку тренувань?
12. Що трапилося на тренуванні у Славка Беркути?
13. Хто з героїв так розмірковував про Беркуту: «Шпага. Книжка. Старі спортивні кеди на підлозі. Блакитні печери… Висловлені й невисловлені сумніви…»
14. Що ніяк не міг сказати Юлькові Беркута?
16. Що сказала на суді немолода, втомлена жінка?
17. Як себе поводив на суді Юлько Ващук?
18. Як Юлько помстився Славкові за поранення?
19. Хто малює синіх коней із червоними гривами, у тому полум’ї чує музику?
😉 Шановні восьмикласники, Ловіть завдання:
а) пісні про минулі події, які згадуються в книгах істориків
б) ліро-епічні твори про історичні події чи про відомих істоичних осіб
в) пісні, авторами яких є історичні постаті: князі, гетьмани, полководці
г) пісні про воєнні перемоги нашого народу
2. У пісні „Зажурилась Україна” розповідається про:
а) облогу Батиєм міста Києва у 1240 році
б) напад фашистів 22 червня 1941 року
в) набіги турецької орди в козацькі часи
г) битву козаків під проводом Б.Хмельницького під Жовтими Водами
3. Герой пісні „Ой, Морозе, Морозенку” – це:
а) казковий персонаж
б) збірний герой українських пісень
в) вигадана особа
г) соратник Б.Хмельницького, козацький полковник
4. Пісня „Чи не той то хміль” – це твір:
а) про збирання хмелю
б) веснянка, в якій обігрується вирощування хмелю
в) присвячений Б.Хмельницькому
г) зразок антиалкогольної агітації
5. Головний герой пісні „Та, ой, як крикнув же та козак Сірко” – це:
а) кошовий отаман Запорозької Січі
б) Гетьман України
в) керівник морського козацького походу
г) керівник гайдамацького повстання
6. Пісня „Зажурилась Україна” – розповідає про боротьбу українського народу з:
а) польською шляхтою
в) московськими загарбниками
г) тодішньою панівною верхівкою
7. Марусі Чурай приписують авторство пісні:
а) «Чи не той то хміль»
б) «Засвіт встали козаченьки»
в) «За Сибіром сонце сходить»
г) «Пісня про Марусю Богуславку»
а) купила на базарі
б) попросила у ворожки
г) викопала
9. У думі „Маруся Богуславка” розповідається про:
а) дівку-бранку, яка звільнила 700 козаків з тридцятирічного турецького полону;
б) дочку українського священика, яка запровадила християнство в мусульманській державі;
в) українську дівчину, яка стала дружиною султана і впливала на політику Османської імперії;
г) славетну українську співачку, яка складала пісні про козаків
10. У думі „Маруся Богуславка” згадується свято:
а) Різдво Христове
б) Водохреще
в) Трійця
г) Великдень
11. Найвідомішим українським бандуристом, блискучим імпровізатором, який виступав у Петербурзі перед ученим й діячами культури, на честь якого створено музей, вважається:
в) Василь Нечепа
г) Петро Ткаченко
12. У пісні „Чи не той то хміль” згадується битва Б.Хмельницького з поляками:
а) під Жовтими Водами
б) під Збаражем
в) під Корсунем
г) під берестечком
13. У пісні „Максим козак Залізняк” розповідається про:
а) морський похід козаків на Стамбул
б) облогу Богданом Хмельницьким міста Львова
в) гайдамацьке повстання Коліївщину
г) діяльність опришків під керівництвом народного месника
14. Народною піснетворкою козацької доби прийнято вважати:
а) Марусю Чурай
в) Настю Лісовську
г) Ліну Костенко
15. Кобзар – це:
а) той, хто вміє грати на струннихінструментах і закінчив музичне училище
б) народний співець, виконавець дум та історичних пісень під бандуру чи кобзу
в) артист, що грає на кобзі в ансамблі народних інструментів
г) той, хто виготовляє кобзи
16. Героїня народної думи „Маруся Богуславка” прославилася тим, що:
а) стала дружиною турецького султана
б) була красунею
в) потрапила в полон і була щасливою на чужині
г) визволила з неволі 700 козаків-бранців
б) … не по однім ляшку зосталась вдовиця…
в) … а так гроші розділивши, гріха я не маю.
г) … твої думи, твої пісні не забудуть люди.
18. „Полягло наших чимало, а татар – утроє.” – це рядки взято з історичної пісні:
а) ) «Засвіт встали козаченьки»
б) «Та, ой, як крикнув же та козак Сірко»
в) «Максим козак Залізняк»
г) «Ой Морозе, Морозенку»
19. Автором слів „Ой як болить моє серце, А сльози не ллються” є:
а) Марусенька «Засвіт встали козаченьки»
б) Наталка «Наталка Полтавка»
г) Маруся «Маруся Богуславка»
20. Рядки „Куди піду, подивлюся – скрізь багач панує, у розкошах превеликих і днює, й ночує” наявні у пісні:
а) «Чи не той то хміль»
б) «Засвіт встали козаченьки»
в) «За Сибіром сонце сходить»
г) «Пісня про Марусю Богуславку»
21. Легендарного гетьмана України Богдана Хмельницького наш народ уславив у пісні:
б) «За Сибіром сонце сходить»
в) «Чи не той то хміль»
г) «Зажурилась Україна»
22. Кобзаря з хлопчиком-поводирем на тлі Чернечої гори зображено на банкноті номіналом:
а) 50 гривень
б) 100 гривень
в) 200 гривень
г) 500 гривень
2 . „Та, ой, як крикнув же та козак Сірко…” на:
б) своїх козаченьків
в) зрадників рідного краю
г) свого джуру
24. „Аж то Військо та славне Запорозьке Та на …шлях виїжджало”:
б) Грецький
в) Кримський
г) Половецький
а) «Зажурилась Україна»
б) «Ой Морозе, Морозенку»
в) «Максим козак Залізняк»
г) «Та, ой, як крикнув же та козак Сірко»
26. У битві під Збаражем (за іншою версією – на Савур-могилі) героїчно загинув герой пісні:
а) «Зажурилась Україна»
б) «Ой Морозе, Морозенку»
в) «Максим козак Залізняк»
г) «Та, ой, як крикнув же та козак Сірко»
б) «За Сибіром сонце сходить»
в) «Чи не той то хміль»
г) «Та, ой, як крикнув же та козак Сірко»
28. День тижня, коли відбулася битва козаків з панами:
а) неділя
б) понеділок
в) середа
г) п’ятниця
а) ) «Засвіт встали козаченьки»
б) «Та, ой, як крикнув же та козак Сірко»
в) «Максим козак Залізняк»
г) «Маруся Богуславка»
30. Українським Гомером називають відомого бандуриста:
а) Остапа Вересая
б) Василя Литвина
в) Євгена Мовчана
г) Михайла Кравченка.
а) «Засвіт встали козаченьки»
б) «Ой не ходи, Грицю»
в) «Зажурилась Україна»
г) «Маруся Богуславка»
32. Українським Робіном Гудом називають історичного героя:
а) Богдана Хмельницького
б) Івана Сірка
в) Устима Кармелюка
2. У якій збірці І.Франка
є композиційні жмутки?
3. Хто є центральним
образом поезії Івана Франка
«Гімн»?
8. Що покладено в основу поеми «Мойсей»?
9. З якої поезії рядки: «Та прийде час, і ти огнистим видом засяєш у народів вольнім колі..»?
10. Якому персонажу належать слова: «А що ти усумнивсь на момент / Щодо волі моєї, / То, побачивши сю вітчину, / Сам не вступиш до неї…» ?
14. Хто розповідає казку
Що кров'ю власною і власними кістками
Твердий змуруємо гостинець і за нами
Прийде нове життя, добро нове у світ»?
19. Коли героїня новели «Сойчине крило» обіцяє повернутися до Хоми?
2о. Про кого йдеться: "Він був не злий хлопець з природи, але бездонно зіпсутий. Змалку вихопившися з батьківського дому, пройшов усю злодійську школу на варшавськім бруку"?
22. Який підзаголовок має новела «Сойчине крило»?
23. Які повісті Івана Франка вивчали у молодших класах?
24. З яких творів рядки?
«По курних хатах
мужицьких,
по місцях недолі й сліз».
«І час прийде, коли весь світ покине
богів і духів, лиш тебе, … чтить буде вічно…»
«Та тепер його голос зомлів,
і погасло вітхніння (натхнення),
і не слухає вже його слів
молоде покоління».
міліонам він сонце, життя є нове,
для добра міліонів хай вічно живе!»
«Так най те серце, що в турботі,
неначе перла у болоті,
марніє, в’яне, засиха …»
«Де той безбожник що без серця дрожі
«Не для нас, о богине, твій божеський дар!
«Хоч синам, як не собі,
«Який докір, яке страждання,
яке не сповнене бажання
на них, мов зарево червоне…»
1. Де відбуваються події у повісті?
2. Відколи Климко осиротів, жив зі своїм дядьком Кирилом. Хлопець для свого
дядька був ….
3. Після загибелі дядька Крила Климко переселився на
вагову біля сортувальні тому що…
4. Які художні засоби використано в уривку, де Климко
згадує дядьків паровоз: «То був веселий і мудрий паровоз… Він міг мчатися,
по-молодецьки жбурляючи шапки сивого диму під вагонні колеса, а міг нищечком,
як довга чорна щука, підкрастися під самісінький барак, поставити на землю
дядька Кирила із залізною скринькою в руці, потім гучно зачахкати трубою, мовби
зареготавши, і задки швидко покотитися на станцію»?
5. Яке дерево хотів посадити Климко на могилі дядька Кирила?
6. Климкові й Зульфату на мить здалося, «що немає і не
було ніколи війни, і похмурого бороданя на возі, і вибитих вікон у магазинах, і
холодної неживої пекарні за сірим дощаним парканом». Адже хлопців осяяли такі
лагідні, такі рідні очі…
7. З якою метою Климко подорожував холодним осіннім
степом?
8. Де спав Климко, йдучи у Слов’янськ?
9. Які харчі взяв Климко, вирушаючи в далеку
дорогу по сіль?
10.
Яку відстань наважився пройти Климко, щоб принести солі?
11.
«На скронях йому густо висіялася кучерява
розсада сивини, а лице було все в зморшках. І в кожній зморшці, чаїлася добра,
лагідна усмішка» - це це портретна характеристика?
12.
Пояснити зміст цитати: «Климко випустив плащ-палатку, учепився дівчині в другу
руку й закричав: «Пустіть її! Це моя сестра! Сестра моя, чуєте? Вона мені за
матір».
13. Чому тітка Марина не хотіла відпускати Климка?
14. Чим пригощала Климка тітка Марина, коли він перебував у неї?
15. Яку художню деталь використав автор повісті для того, щоб виразніше
передати весь біль і гіркоту загибелі Климка? Записати цитату.
16. Перечитати уважно епізоди:
- Климко
з шевцем і дівчиною на базарі в чужому місті;
- зустріч Климка
і Зульфата з учителькою на базарі;
- тітка Мотя довела Климка до барака;
- біля крайньої тачки стояла дівчина, зап’ята старенькою
чорною хустиною;
- тітка Марина тримала маленьке жовте глеченя з квітами
по боках.
17. Дібрати цитати для характеристики Климка:
1) добрий,
турботливий, чуйний, акуратний, працьовитий, умілий;
2) самостійний,
гордий;
3) витривалий,
терплячий, стійкий;
4) товариський;
5) відповідальний;
6) добродушний, милосердний;
7) кмітливий,
сміливий;
8) совісний,
відповідальний.
Бажаю успіхів!
**************************************************************
Шановні десятикласники, готуйтеся до перевірної роботи.
1. І. Карпенко-Карий у п'єсі "Мартин Боруля" викриває такі негативні сторони суспільства, як ....
2. В основу сюжету твору драматург поклали невігадану анекдотично Історію ...
3. Наказує собі та членам родини Довго спати, хоча від спання Йому нудно та й боки болять, планує розвести собак, їздити на полювання; хоче віддати доньку Марисю за «благородного», намагається прилаштувати сина на «благородну» чиновницьку посаду; прагне офіційно оформити своє «шляхетне» походження ......
4. В епізоді, де Мартин наказує дружині Палажці навчитися, як подавати чай і каву «благородному» гостю: «Ну, годі! Сідай, душко! Омелько привіз самуварь, чаю, сахарю и кофію. Чай я пив и знаю, як его настановлять, то сам тобі розкажу; а кофію не знаю, як роблять. Піди ти зараз до Сидоровички - вона зна - і Повчися в неї. І розпитай гарненько, як його роблять і коли його подаються: чи до борщу, чи на ніч? » Використано художній прийом ... ...
5. «Нащо ж дворянство нам здалося, коли воно горе приносить? ... Краще жити на світі щасливим мужиком, чим Нещасним паном - це всяке знає», - так говорить ....
6. «Нарешті: чи Виграв, чи програв, а грошики дай! Живи - не тужи! Все одно, що лікар: чи вилічив, чи залічив, - плати », - так говорити про себе ....
7. Самозакоханий, жалюгідний за своїми моральними рисами панок із вдачею боягуза ...
8. Прийом, в основу якого покладено невідповідність між формою та змістом , між зовнішнім виявом переживання та його суттю, поєднання протилежних за змістом понять, називається. ..
9. До позитивних образів п'єси І.Карпенка-Карого слід Віднести ......
10. Сцени, у якіх Боруля намагається завести у своєму домі «дворянські порядки», відзначаються разючою невідповідністю між давно усталеним способом життя селянина-хлібороба й омріяною панською шляхетністю й набувають ознак ...
11 . "Та нєт! Ето ви шуткуєте! .. Ето ви говоріте з тієї простої прічіні, що мало добре там, де мене нема, але коли війдете заміж, прісмотрітесь и апробуєте - як пишеться в журналах, - тоді другоє скажете! .." - це висловлення Належить ... .
12. "От і тепер: діло Борулі веду протів Красовського, а діло Красовського протів Борулі. Їздю на своих конях по просителях, - и коней годують, и мене годують, и фурмана годують, и платять! .. "- ЦІ слова належать ...
13. Коли Степан розповідає своєму другові дитинства про "трьохпробную и крам-бам-булі!", що ВІН має на увазі ... ..
14. "Красовський вчений, лікар, Красовський Державець, а ти надимаєшся через силу, щоб з ним порівняться, бундючишся дутим дворянством, з добра-дива посварився з ним, - вір мені, что як будеш отак роздувать свій гонор, то Красовський з'їсть тебі !" - застерігає Мартина ...
15. Сенс життя дворянина Полягає, на думку Мартина Борулі, у ... .
ТЕМА: Панас Мирний "Хіба ревуть волі, як ясла повні?"
1.
Прочитайте рядки ( «Хіба ревуть волі, як ясла повні?» Панаса Мирного та Івана Білика)
12. Які події у сюжеті повісті «Кайдашева сім’я» є
головним композиційним елементом кульмінацією):
13. Укажіть, які образи створює у своїх творах
І.Нечуй-Левицький:
14. Укажіть стиль, характерний для творів І.Нечуя-Левицького:
24. Визначте
специфічність гумору в повісті «Кайдашева сім’я»:
25. Вкажіть, який жанр української прози започаткував І.Нечуй-Левицький:
26. Укажіть героя твору «Кайдашева сім'я», про якого сказано: «Широке лице..:
27. Вкажіть, хто з відомих
українських письменників назвав І.Нечуя-Левицького «всеобіймаючим оком
України», «артистом зору»:
або буктрейлер
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Для учнів 6-А класу!!!
Готуємося до контрольної роботи
Шановні учні 7-А класу! уважно прочитайте повість "Гуси-лебеді летять" (скорочено)
а) свистять; б) дзеленчать; в) співають.
2. Події на початку твору відбуваються:
а) восени; б) взимку; в) навесні.
3. Дід Дем’ян розповідав Михайлику, що лебеді на своїх крилах приносять:
а) щастя; б) життя; в) казку.
4. Михайли від діда дізнався про ключі:
а) срібні; б) чарівні; в) золоті.
5. Трапилося так, що іноді ключ могла загубити Михайликова...
а) бабуся; б) мати; в) тітка.
6. Михайлику дуже хотілося піти в лісову далечінь і подивитися з берега на лебедів, але:
а) не пускала мати; б) не мав чобітків; в) треба було йти до школи.
7. За неслухняність мати називала Михайлика:
а) розбишакою; б) халамидником; в) вариводою.
8. Чим скористався Михайлик для катання на льодяній гірці?
а) ночовками; б) санками; в) ослінчиком.
9. Михайлик з бабусею ходив до:
а) лісу по ягоди; б) церкви; в) церковного титаря.
10. Всі діти боялися на селі:
а) ходити до лісу; б) титаря; в) бабусю Михайлика.
11. Однокрила качка у дворі Михайлика вміла:
а) розбиратися в людях;
б) захищати своїх каченят від собак;
в) передбачати погоду.
12. Яке прислів’я використав дід Дем’ян, характеризуючи Юхрима Бабенка?
а) „Сто друзів – це мало, один ворог – це багато”.
б) „Ти його борони від собак, а він тобі покаже кулак”.
в) „Не чоловік, а варивода!”
Будь ласка, зверніть увагу!!! на розділ другий абзац 3,4 (стор.117); рядки 6,7,13,14
(стор. 118); останній абзац на стор. 119; сторінки 120-121; стор. 122 від слів
"Жінка,схрестивши руки, .... " "до слів "Мене так вразили її сльози й слова, що я теж
мало не заплакав з жалю..."; стор.124 1-й, 2-й абзаци; стор. 137 2-й, 3-й абзаци;
останній абзац на стор. 138 ; кінцівка твору на стор. 139.
Цар
Плаксій
Дядько
Лоскотон
Портрет:
Портрет:
Найзаповітніше
бажання Плаксія ....
Найзаповітніше
бажання дядька Лоскотона
...
Цар
Плаксій любив ...
Дядько
Лоскотон любив
Плаксій
був злий і
...
Лоскотон
— щирий і .....
Ледачий
....
Лоскотон
розвалив .....
Діти,
опрацюйте поданий матеріал
Дійові
особи казки вели такий спосіб
життя:
сім'я
царя Плаксія
була ледачою, бо вони цілими днями нічого
не робили, а тільки сопіли, стогнали та
ревіли. Вони були тиранами, через те що
змушували всіх у царстві страждати.
Капітан Макака теж був жорстоким І
віроломним. Усю зиму він не спав, а
висліджував Лоскотона. Підступно
підкрався змієм І схопив дядька Лоскотона.
Їхні вчинки були недобрі,
лихі.
Дядько
Лоскотон був хоч і бідним, але веселим,
щирим і добрим. Його
найбільшим бажанням було розвеселити
бідний люд, розрадити їх у горі. Його
вчинки хороші, добрі. Дядько Лоскотон
— оптиміст.
Дійових
осіб казки можна розділити їх на
дві групи
Дядько
Лоскотон і прості люди
та їхні діти — це одна група. Їх єднає
доброта, щирість, взаємодопомога,
оптимізм. Вони живуть чесно, допомагають
один одному, виручають із біди, борються
за краще життя.
Цар
Плаксій, його діти, капітан Макака —
друга група. Вони вельможі, живуть у
достатку, але їм нудно і сумно. Це ледачі,
жорстокі, підступні люди. Цар Плаксій
не дбає про свою країну, а навпаки все
робить, щоб трудящі мучилися. Але це не
робить його щасливим.
Головна
думка казки: ЯКЩО ти робиш зло —
воно до тебе вертається ще з
більшою силою.
„Цар
Плаксій та Лоскотон” — це літературна
казка, тому що ....
Знайдіть
у творі порівняння.
Причиною
„самознищення” капітана Макаки стало
те, що він ....
Наведіть
приклади епітетів із твору.
Віршована
мова (від лат. versus — „вірш”) розмірена,
ритмічно організована, часто поділена
на строфи.
Рима
(від лат. rythmas — „співмірність”) —
повтор звуків, які пов'язують закінчення
двох або більше рядків (наприклад, „грози
— морози”), співзвучність у кінці
рядків, композиційно- звуковий повтор
у кінці двох або кількох рядків.
Строфа
(від грецьк. strophe — „повтор”) — група
віршованих рядків, пов'язаних за смислом,
об'єднаних системою рим та загальною
інтонацією
Пригадаймо
художні засоби у творі!
В
уривку: “Мав він вдачу теплу й щиру
Ще
й лукавинку в очах.
І
була накидка сіра
В
Лоскотона на плечах.”— використано
художні засоби .....
В
уривку: “Був тоді у Плаксія
Лютий
посіпака,
Віроломний,
як змія,
Капітан
Макака”. — використано художні засоби
.....
А
ЦЕ ПРОСТО ЦІКАВО!!!
Залежно
від кількості рядків, розрізняють
двовірш (дистих), тривірш (терцет),
чотиривірш (катрен), п'ятивірш або
шестивірш (секстина)
А
чи можна купити або продати сміх?
Відповідь
на це питання ви можете отримати в героя
повісті відомого німецького письменника
Джейса Крюса „Тім Талер, або Проданий
сміх”.
Тім
Талер продав свій сміх, отримавши
багатство і незалежність, але щастя так
і не знайшов. І тільки друзі допомогли
йому повернути втрачений сміх. Тому
будьмо обачні у своєму виборі.
І на завершення:
Тестові
завдання
1.
Очі у Плаксія в казці В. Симоненка „Цар
Плаксій і Лоскотон” порівняно...
а)
з кавунами;
б)
з яблуками;
в)
з м'ячем.
2.
Було дітей у царя Плаксія...
а)
троє;
б)
шестеро;
в)
восьмеро.
3.
Родина Плаксія щодня:
а)
грали в шахи;
б)
відвідували театральні вистави;
в)
стогнали і плакали.
4.
У гвардії царя Плаксія служили…
а)
забіяки;
б)
брехуни;
в)
бешкетники.
5.
Плаксій зневажав Лоскотона, тому
що той…
а)
був бідним і постійно жебракував;
б)
зневажав царські закони;
в)
не сплачував податки царю.
6.
Лоскотон „ходив по всій країні і носив
з собою сміх”...
а)
у в'язаній торбині;
б)
у кишені;
в)
у розмальованій торбині.
7.
Плаксій обіцяв тому, хто спіймає Лоскотона
і „його посадить у льох”...
а)
наділити великою площею землі;
б)
дати можливість сміятися і веселитися;
в)
дозволить одружитися з однією з царських
дочок.
8.
Із казкових героїв В. Симоненко порівнює
зі змією...
а)
дочку Плаксія — Висохлу Нудоту;
б)
Плаксія;
в)
Капітана Макаку.
9.
Середульшу дочку царя Плаксія звали…
а)
Вай-Вай;
б)
Нудота;
в)
Плакота.
10.
Незважаючи на постійний кепський
настрій, Плаксій радів, бо…
а)
отримав великий прибуток;
б)
арештував Лоскотона;
в)
святкував весілля старшої дочки.
11.
Помер цар Плаксій…
а)
від невиліковної хвороби;
б)
бо потрапив в аварію;
в)
від сміху Лоскотона.
12.Три
царівни після смерті батька-царя
перетворилися на ...
а)
жаб;
б)
п'явок;
в)
черв'яків.
Шановні семикласники! Ви прочитали героїко-романтичну повість А. Чайковського "За сестрою". Пропоную вашій увазі запитання, які будуть використані під час опитування:
А ЦЕ ПРОСТО ЦІКАВО!!!
А чи можна купити або продати сміх?
Для вас, одинадцятикласники!
а) заклик шукати своє кохання та кохати всупереч усім бідам ;
б) революційна хвиля принесе визволення українському народові;
в) утвердження думки про незнищенність людського творчого дух;
г) утвердження думки, що митець повинен служити народові, формувати
свідомість нації.
г) «Київ-традиція» М.Зерова.
І весь дзвенить од гімнів п'яних птиць.
Співа трава, ніким ще не зім'ята,
І вабить сном солодких таємниць”, - Є. Маланюк використав:
Привабить, зрадить і віддасть воді.”
Вагаються трагічні терези.”
Пливу в тебе! В твій п'яний синій хміль.”
а) коханої; б) ночі; в) дубів; г) липи.
а) «Різдво» б) «Молюсь і вірю»
в) «Арфами, арфами» г) «Київ-традиція»
І грає вітер навкруги,
І голуби ясної вроди
Черкають неба береги...– так змальовано образ веселого світу в поезії:
Хай веселять тебе любов і праця, Хай дружби непогасної крило гірке від тебе відганяв зло..."
а) відтворено святкування Різдва на Лемківщині
б) розповідається про всі Різдвяні обряди
В) християнська містерія поєднана з язичницькими повір’ями
г) відтворюється атмосфера святкування Різдва в українському селі.
а) хліб
б) безкінечність життя на землі
В нескінченність щастя
Г таїнство жертвоприношення.
а) в яслах
б) на санях
В) у курній мужицькій хаті
Г) на лоні природи.
живе у стежках, у дібровах,
у зойках гудків, і у хвилях Дніпра,
і в хмарах отих пурпурових...”, — використано образ КУПИНИ, що символізує:
б) землі і волі, прав селянства
в) митця і влади, свободи творчості
г) сім`ї та шлюбу, кохання
11.2017 Шановні десятикласники! Читайте завдання за посиланням:
нова: Григорій Савич Сковорода вивчення творчості Сковороди
нова: Навчаємося самостійно!
1. Робота в зошитах.
Записати
ТЕМА: Загальна характеристика поезії давньої літератури. І.Величковський, С.Климовський.
План.
1) Поява книжного віршування в давній українській літературі.
2) Піїтика - один з основних предметів у давньоукраїнських навчальних закладах. Поняття про силабічну систему віршування (для загального ознайомлення).
3) Дві гілки українського віршування, Представники.
4) Інтимна лірика, зображення внутрішнього світу людини у поетичних творах С. Климовського.
5) Мотиви лірики І.Величковського.
МЕТА: ознайомитися з поетами епохи бароко, зокрема з творчістю Іоанна Величковського та Семена Климовського, з особливостями поезій давньої української літератури; виразно читати поезії, коментувати їхній зміст.
Учні повинні:
* пояснювати поняття "барокова поезія"
* називати поетів давньої української літератури, їхні твори
* знати зміст 2-3-х віршів.
* вміти визначати і пояснювати особливості фігурних віршів
* аналізувати зміст поетичних творів "Їхав козак за Дунай", "Дзигар з напівдзигарком"
* розуміти значення поезії для розвитку української літератури.
2. Опрацювання матеріалу підручника ст. 100-105.
МЕТА: ознайомитися з поетами епохи бароко, зокрема з творчістю Іоанна Величковського та Семена Климовського, з особливостями поезій давньої української літератури; виразно читати поезії, коментувати їхній зміст.
Учні повинні:
2. Опрацювання матеріалу підручника ст. 100-105.
Вірш — елемент ритмічного мовлення у літературному творі, основна одиниця віршованого ритму.
Пі́сня — словесно-музичний твір, призначений для співу.
Бароко(від італ. — вибагливий, химерний) — це стиль у європейському мистецтві (XVI ст., кінець XVII-XVIII ст. в Україні), що прийшов на зміну ренесансу. Бароко притаманні урочистість, пишність, складність, динамічність композиції, мінливість.
Найяскравішими представниками літературного барокоу поезії є Іван Величковський, Семен Климовський, Лазар Баранович, Іван Некрашевич.
3. Ознайомлення з додаткова інформація
4. Для читання
Їхав козак за Дунай, сказав: "Дівчино, прощай!
Ти, конику вороненький, неси та гуляй!"
Постій, постій, мій козаче, твоя дівчина плаче,
На кого ж ти покидаєш - тільки подумай.
Приспів:
Лучше було б, лучше було б не ходить,
Лучше було б, лучше було б не любить,
Лучше було б, лучше було б та й не знать,
Чим тепер, чим тепер забувать.
Вийшла, руки заломавши і тяженько заплакавши:
"Як ти мене покидаєш – тільки подумай!"
"Білих ручок не ламай, ясних очок не стирай;
Мене з війни із славою к собі дожидай".
Приспів.
"Не хочу я нічого, тільки тебе одного;
Ти будь здоров, мій миленький, а все пропадай".
Свиснув козак на коня: "Оставайся здорова!
Як не згину, то вернуся через три года!"
Приспів.
Їхав козак за Дунай, сказав: "Дівчино, прощай!
Ти, конику вороненький, скачи та гуляй!"
Аналіз вірша
С. Климовський став автором надзвичайно популярної пісні «Їхав козак за Дунай», яку дуже любили в Україні ще за його життя. Історію пісні, як і її біографію автора С. Климовського, досліджував видатний український літературознавець Р. Нудьга («Літературна Україна» за 6 серпня 1969 р.).
Оригінал пісні не зберігся. Її текст вперше був опублікований у збірнику «Російські народні пісні» (Прага, 1790; друге видання - 1806). Слова з нотами вперше надрукував в Петербурзі гітарист Генглез в 1796 році.
для прослуховування
Їхав козак за Дунай, сказав: "Дівчино, прощай!
Ти, конику вороненький, неси та гуляй!"
Постій, постій, мій козаче, твоя дівчина плаче, На кого ж ти покидаєш - тільки подумай.
Приспів:
Лучше було б, лучше було б не ходить, Лучше було б, лучше було б не любить, Лучше було б, лучше було б та й не знать, Чим тепер, чим тепер забувать.
Вийшла, руки заломавши і тяженько заплакавши:
"Як ти мене покидаєш – тільки подумай!"
"Білих ручок не ламай, ясних очок не стирай; Мене з війни із славою к собі дожидай".
Приспів.
"Не хочу я нічого, тільки тебе одного;
Ти будь здоров, мій миленький, а все пропадай". Свиснув козак на коня: "Оставайся здорова!
Як не згину, то вернуся через три года!"
Приспів.
Їхав козак за Дунай, сказав: "Дівчино, прощай!
Ти, конику вороненький, скачи та гуляй!" |
Аналіз вірша
С. Климовський став автором надзвичайно популярної пісні «Їхав козак за Дунай», яку дуже любили в Україні ще за його життя. Історію пісні, як і її біографію автора С. Климовського, досліджував видатний український літературознавець Р. Нудьга («Літературна Україна» за 6 серпня 1969 р.).
Оригінал пісні не зберігся. Її текст вперше був опублікований у збірнику «Російські народні пісні» (Прага, 1790; друге видання - 1806). Слова з нотами вперше надрукував в Петербурзі гітарист Генглез в 1796 році. |
5. Іван Величковський. Поема "Дзегар з полудзегарком"
Автор к читателю:
І о смерті пам'ятай, і на суд будь чуткий,
Вельми час біжить скоро, в бігу своєм прудкий.
Аналіз поеми
Тема: розповідь про народження, діяльність, страждання, розп’яття і воскресіння Господа; про плинність життєвого часу кожної людини, його значимість.
Ідея: возвеличення Всевишнього, який всіляко прагнув допомогти людям у скрутний для них час; заклик цінувати кожну хвилину часу, раціонально використовувати її впродовж усього життя.
Основна думка.
• Життя, що складається з годин і «минут» — це скарб.
• Все стане нічим по смерті.
• Не прибуде багатство, не зійде слава,— Сметрь-бо, найшовши, все оце погубить.
• Дотримуйся заповідей Божих, і Всевишній буде всіляко оберігати Тебе від усього потворного і підступного.
Композиція.
Книжка містить початок (звернення І. Величковського до читача), чотири частини «Зегар целий» (поетичні рядки «24 часа»), «Полузегарок» («часи денні і нічні»), «Минуты» (загальні, злі, добрі та дві страшні), «Квадрантес» (години, розділені на чотири частини).
Для допитливих:
Курйозний— кумедне сполучення слів, незвичайна побудова речень.
Фігурні (курйозні) вірші - вишукані поетичні твори, неординарні за ф рмою , які пош ирювалися в українській літературі з початком доби бароко.
Силабі́чне віршува́ння — система віршування, в основу якої покладена рівна кількість складів (часто — 13, рідше — 11) при невпорядкованому вільному розташуванні наголошених та ненаголошених.
Урок позакласного читання з української літератури з елементами продуктивного навчання 5 клас
Особистісно-орієнтований урок
Обладнання: виставка книг серії «Сучасна дитяча проза» (Т.Щербаченко «Пуп Землі, або Як Даринка рятувала світ», Г.Павлишин «Унікальна картоплинка» , енциклопедія для дівчаток «Панночка», портрет Тетяни Щербаченко, комп’ютер і комп’ютерний диск з фотографіями письменниці, аудіо запис, український фразеологічний словник.
Привітання вчителя: доброго ранку, діти. Скажіть, будь ласка, кому з вас сьогодні снився сон? Яким він був? Які події трапилися з вами уві сні?
(Діти розповідають… 2 хв.)
Мотивація навчальної діяльності учнів (1 хв.): А ви хочете дізнатися, як події сну можуть вплинути на поведінку дитини, як вона може змінитися, може переглянути свої вчинки, оцінити свою поведінку? (слово учням). Тож давайте спробуємо на ці питання знайти відповідь у книжці Тетяни Щербаченко «Пуп Землі, або Як Даринка рятувала світ»
Огляд виставки книжок (1 хв.): учитель демонструє дітям книжки, звертає увагу на книгу Т.Щербаченко «Пуп Землі, або Як Даринка рятувала світ».
Оголошення теми і мети уроку(1 хв.).
Тема: Тетяна Щербаченко. Дивовижні історії про дівчинку Даринку.
Мета: познайомити учнів з особистістю дитячої письменниці Тетяни Щербаченко, з персонажами оповідання «Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала»; розвивати образне й логічне мислення, навички виразного читання, довготривалу образну пам'ять, самостійні і пошукові дії, а також розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів; формувати вміннярозрізняти позитивні і негативні риси характеру, висловлювати своє ставлення до героїв, свої враження від прочитаного; виховувати прагнення бачити чарівне у звичайному, сприяти вихованню позитивних рис характеру дітей.
- Отже, сьогодні на уроці ми познайомимося з дитячою письменницею Тетяною Щербаченко та її оповіданням «Пуп Землі, або Як Даринка рятувала світ», з чудовим і цікавим персонажем – дівчинкою Даринкою
- Прочитаємо оповідання, звернемо увагу на поведінку і вчинки головної героїні оповідання, спробуємо охарактеризувати персонажів, дати оцінку вчинкам Дарці, зробимо певні висновки, визначимо повчальний характер оповідання і спробуємо зрозуміти, чому:
Епіграф:
…Побачити, коли Земля радіє, може не кожен. Лише людина праведна, справедлива і добра ділами…
(Т. Щербаченко)
Завдання уроку:
- зберегти фізичне й емоційне здоров’я учнів під час уроку
- розвивати комунікативні здібності
- учні повинні знати про письменницю, зміст оповідання, запам’ятати нові слова
- учні повинні навчитися визначати основну думку твору, давати характеристику дійовим особам, давати правильні відповіді на питання, підтверджувати цитатами.
І. Знайомство з письменницею (2 хв.): портрет, фото, аудіо запис на комп’ютерному диску від імені Т. Щербаченко (за кадром). Короткі відомості про життя і творчість. (запис у читацькі щоденники)
ІІ. Робота з текстом оповідання:
1) учні розглядають обкладинку книги, на якій зображені дівчинка та котик:
· зовнішність дівчинки(невеличка,років 5-6, темноволоса)
· вираз очей (допитливий, спостережливий погляд)
2) словникова робота (2 хв.)
Учитель: шановні діти, коли ви будете читати текст оповідання, вам зустрінуться слова, які потребують тлумачення (тлумачний словничок записаний на дошці)
1. Пуп Землі – центр, основа всього, щось найголовніше і найважливіше;
людина,котра безпідставно претендує на головну роль, на центральне місце;
людина, яка вважає себе найважливішою серед усіх інших;
2. Фіранки – занавіски
3. Жебоніння – дзюркотіння, (рос.) журчание;
4. Карафка – келих
3) Робота над змістом твору (діти читають зміст тексту по черзі з коментарем учителя (20 хв.): формування навички виразного читання: наголос, вимова, інтонація, паузи, коментар учителя: де початок і кінець денного сну Даринки.
4) Обговорення прочитаного (9 хв.) за запитаннями вчителя.(питання записані на дошці) Відповіді учні знаходять у тексті, працюючи в парах.
- Якою перед нами постає Даринка на початку оповідання? Як вона поводиться? (1-а пара)
- Як Даринка зреагувала на те, що Антін порізав пальця бережком сторінки? Чи може таке бути? Чи треба обережно перегортати сторінки книжки? (2-а пара)
- Що чула і бачила уві сні дівчинка? (3-а пара)
- Яку історію розказав Антін Даринці про пупа Землі? (4-а пара)
- Що повинні були робити друзі, аби пуп Землі не скликав до себе всі води світу? (5-а пара)
- Про що дуже важливе сказав мовчазний Змій? (6-а пара)
- Яку пісеньку заспівала Даринка і звідки вона її знала? (7-а пара)
- Чи стала пісенька про Дощик рятівною для світу? (8-а пара)
- З ким Даринка поділилася найперше про те, що вона допомогла Антінові врятувати світ і як почувала себе дівчинка? (9-а пара)
- Що захотіла зробити Даринка після вечері? (10-а пара)/////
- Чого навчала Даринку бабуся? (11-а пара)
ІІІ. Підсумки уроку. Фронтальна бесіда (4 хв.):
- Тож якою вам запам’ятається Даринка? Хто автор оповідання?
- Яка основна думка оповідання?
- Що вам найбільше сподобалося в оповіданні?
- Чого ви навчилися у Даринки, її друзів, її бабусі?
- Чи вважаєте ви себе «пупом землі»?
- Повертаємося до епіграфа уроку. Чи можете ви, відчуваючи себе «пупом Землі», побачити, коли Земля радіє? (учень: бо коли людина робить добро, воно повертається до неї, тоді людина радіє і бачить навколишній світ красивим).
- Як ви себе почуваєте, коли зробите добру справу і вас хвалять?
Оцінювання знань учнів (2 хв.) Ось і сьогодні ви зробили добру справу: збагатили свої знання, читали, відповідали, коментували, характеризували, і я хочу вас похвалити і назвати оцінки.
Домашнє завдання (1 хв.) випереджувальне навчання: прочитати оповідання Т. Щербаченко «Парадокси часу, або Як винахідники викидають коники», «Курочка Мишко, або День народження Даринки», «Як пасує краватка, або Не всі поросята брудні», «Таємна змова, або Не слід балакати з незнайомцями», зробити записи у читацьких щоденниках.
нова: Скрижалі духу одвічної України-Русі
• Все стане нічим по смерті.
• Не прибуде багатство, не зійде слава,— Сметрь-бо, найшовши, все оце погубить.
• Дотримуйся заповідей Божих, і Всевишній буде всіляко оберігати Тебе від усього потворного і підступного.
Урок позакласного читання з української літератури з елементами продуктивного навчання 5 клас
Читати повністю
І. Три грішні душі
|
Перша душа – Пріся
(з повними відрами перейшла дорогу, коли Богдан із старшиною їхав до Переяслава присягати Москві)
|
Друга душа – дівчина з Батурина
(«Цареві московському коня напоїла», коли він їхав до Москви після Полтавської битви)
|
урок української літератури 8 клас
Тема: поема “Давня казка”. Роль митця в суспільстві, служіння музі й народові.
портрети Лесі Українки, Івана Франка
плакат з висловлюванням І.Франка
-
плакати з написами“Поети — носії ідеї звільнення, боротьби, утвердження правди; про рівність та про волю у піснях своїх торочать, про борців, бійців, месників дужих.”“Слово є народжувачем і вихователем усього вишуканого і високого, що притаманне людству, засобом вираження думок і почуттів людини”.
-
експозицію (знайомство з поетом)
-
зав'язку (зустріч поета з Бертольдо стор. 149. “Як на те ж, лежав поет наш… стор. 150. Ще того ніхто не знає”)
-
розвиток дії ( стор. 150. “Лицар вже на те нічого не відмовив…. [полювання мисливців, друга зустріч з Бертольдо, прохання графа привернути увагу його коханої до нього, війна, облога, перемога війська Бертольдо, повернення феодала до звичного життя] …. стор. 162. ...Як пробити пану груди?”)
-
кульмінація (конфлкт між Бертольдом і поетом стор. 162. “Що се, що? - кричить Бертольдо ….. стор. 164. ...Там він, клятий, і загине!”)
-
розв'язка (довічне ув'язнення співця).
До уваги учнів 7-х класів
Для самостійного опрацювання теми: Ліна Костенко. «Кольорові миші». Урочисте і буденне, незвичайне і приземлене. Вигадана ситуація. Образ дівчинки Анни.
· Є люди на світі, які вміють бачити у звичайних речах щось незвичайне, у буденному – святкове, вміють фантазувати, мріяти про красиве, прекрасне, уявляти, створювати красиві і чудові речі, творити добро. А є люди, які не помічають і не хочуть помічати прекрасне навколо себе, не вміють захоплюватися, дивуватися, мріяти, фантазувати, уявляти. Є люди добрі, відкриті, усміхнені, легкі, святкові, а є – байдужі, приземлені, сірі.
· Згадати казку Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон». Дві протилежності – оптиміст і песиміст.
І. Прочитати текст.
КОЛЬОРОВІ МИШІ
Давно, іще в шістсот якомусь році, ну, цебто більш як три віки тому, коли носили шпаги ще при боці і розважали стратами юрму, коли відьом палили при народі, коли наук не знали ще ладом, — кажу, давно, кажу, у Вишгороді підсудна Анна стала пред судом. Було тій Анні, може, десять рочків, Її привів розлючений сусід. Багряне листя, кілька тих листочків, останнє листя із кленових віт було на стіл покладене, як доказ, і шаруділо тихо на сукні. Осіннє сонце, яблуко-недоквас, стояло в голих кленах у вікні.
І той сусід сказав тоді у тиші:
— Панове судді! Я її привів. Вона робила... кольорові миші з оцих ось жовтих і сухих листків. Ото складе листочок до листочка, два рази хукне — так і побіжать. У мене діти, в мене син і дочки, у них цяцьки так жужмом і лежать. Вони були нормальні і здорові, а ця чаклунка збила їх з пуття. Вночі їм сняться миші кольорові. Од тих мишей немає нам життя! Тоді суддя в судейській чорній мантії сказав: — Життя — це справа без гарантії. Чаклунок ми караєм по закону. Перехрестіться, пане, на ікону. Скажіть суду: вона із димаря вночі літала чи згасила зірку? Чи вам ті миші згризли сухаря, а чи прогризли у підлозі нірку? Сусід сказав, що миші ті якраз такої шкоди не чинили зроду, що в господарстві наче все гаразд, а йдеться швидше про моральну шкоду. Суддя спитав: — Вони на вас гарчать? — Та, — каже, — ні. Але вони яскраві. — Два рази хукнув писар на печать. Сиділа тихо дівчинка на лаві. Був сірий день. І сірий був сусід. І сірий стіл. І сірі були двері. І раптом нявкнув кольоровий кіт. Залив чорнилом вирок на папері. ІІ. Опрацювати словник, знати лексичне значення слів:
«юрма», «шарудіти», «сукно», «яблуко-недоквас», «цяцьки», «жужмом», «вирок».
Ø Після ознайомлення з текстом спробуйте з’ясувати, до якої категорії людей можна віднести дівчинку Анну. Чому? Як можна охарактеризувати сусіда? (доберіть цитати для підтвердження).
ІІІ. Визначити тему вірша: (Які часи зображені у вірші? Чому страчували людей за «чаклування»? У чому звинуватив сусід дівчинку Анну? Чи можна засуджувати людину неповторність, індивідуальність, за багату уяву і красу внутрішнього світу?)
Визначити основну думку твору: що хотіла Ліна Костенко донести до нас?
ІУ. Скласти план до тексту поетичного твору.
У. Опрацювати подану статтю*
Зображення давніх часів, коли людей страчували за будь-яке чаклування, та звинувачення Анни в тому, що вона з багряного листя робить мишей. Засудження тих, хто за індивідуальність, творчу думку переслідує людину, звинувачує і виносить вирок на страту. Кожна людина, навіть якщо вона ще маленька, — то неповторна індивідуальність, особистість. І шлях кожної людини — то ще й шлях до самоствердження.
Події минулого (шістсот якийсь рік) переносять нас у сучасність — переслідування інквізицією (судом) індивідуальності людини, її неординарної поведінки, мислення, творчості. Ми знайомимося з давнім минулим, коли «…розважали стратами юрму…, палили відьом … і не знали до пуття наук».
Сусід привів десятирічну Анну до суду, звинувачуючи її в тому, що вона з багряного листя виробляє кольорових мишей, і вони завдають моральної шкоди його дітям. Суд над Анною. Анна в напруженні чекає вироку. З’являється уявний кольоровий кіт, який залив, викладений на папері вирок чорнилом, що так і не був проголошений.
У творі йдеться про дівчинку Анну з «шістсот якогось року», яку судять у Вишгороді за дивний «гріх»: з багряних кленових листочків «вона робила … кольорові миші», як повідомляє суд сусід-скаржник.Від тієї забави немає спокою, каже сусід: «чаклунка Анна збила з пуття його дітей», які забули про свої цяцьки, адже тепер «вночі їм сняться миші кольорові». Змальована кількома колоритними штрихами сцена суду оголює суть конфлікту й морального змісту вірша: зіткнулися неповторність і стандарт. Власне, дівчинку Анну судять за те, що вона — з її незрозумілою для оточення яскравою фантазією — не така, як усі. Фантастичне закінчення вірша змушує задуматися про вічні істини, про нас самих, нашу здатність протистояти уніфікації і насиллю над індивідуальністю.
У. Попрацювати з художніми засобами. З’ясувати їхню роль у вірші.
До уваги учнів 7-х класів
Для самостійного опрацювання теми: «Ліна Костенко Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в поезіях поетеси. Робота над текстом вірша «Дощ полив».
Учні повинні знати:
· дитинство Ліни Костенко. Дитячі враження поетеси від війни (підручник стор. 212-213 до слів «У повоєнні роки….»)
· Ліна Костенко – сценарист. (опрацювати абзац на стор. 213 «Ліна не скорилася…… цензури»)
· Ліна Костенко – автор історичних романів «Берестечко» , «Маруся Чурай» (опрацювати абзац на стор. 213-214 «У 1966-1967 роках, коли…… поразка демократії: ….», абзац на стор. 214 «Між збірками….. премію України Тараса Шевченка»; останні два речення у цьому абзаці ОБОВʼЯЗКВО!)
· зміст вірша «Дощ полив…»
Дощ полив, і день такий полив’яний.
Все блищить, і люди як нові.
Лиш дідок старесенький, кропив’яний
блискавки визбирує в траві.
Струшується сад, як парасолька.
Мокрі ниви і порожній шлях…
Ген корів розсипана квасолька
доганяє хмари у полях.
(вірш вивчити напам’ять, 6б.)
Тема: зображення природи після дощу (дощ освіжив, омолодив природу)
Письменниця впевнена, що дощ – це життєдайна і цілюща сила для всього живого.
Основна думка: головна умова для життя, цвітіння, буяння природи – дощ.
Учні повинні вміти:
- знаходити у творі художні засоби мови:
(звернути увагу на епітети: «мокрі ниви», «дідок старесенький», «день поливʼяний», «порожній шлях»; метафори: «дощ полив», «струшується сад», «розсипана квасолька корів доганяє»; порівняння: «сад, як парасолька», «люди, як нові»).
- пояснювати значення слів:
(словник: «квасоля», «кропив’яний», «полив’яний» )
- відповісти на питання:
1. Що необхідно людині, аби побачити «полив’яний» день, як «дідок кропив’яний блискавки визбирує в траві», а череду корів – у вигляді квасольки?
2. До якої лірики належить вірш?
3. Чи допомагає зображена картина по-іншому побачити звичайні речі, які відбуваються в природі? Як саме?
4. Чому лірична героїня вірша «Дощ полив…» порівняла сад із парасолькою, а корівок – із квасолькою?
5. Чи помічали ви зміни у природі після дощу? Які почуття виникали у вас?
|
Дякую дуже корисний блог)
ВідповістиВидалитиЗдравствуйте, Наталья Владимировна, это Катя Зукулис, в тестах для 10 класса нет ответов, там где они должны быть
ВідповістиВидалити